Port of Rotterdam

Meer tankers voor biobrandstoffen

20-05-2008

Door de toenamen vraag in de EU naar biobrandstoffen, zijn in 2015 tot 140 extra 'handysize' tankschepen nodig. Dit blijkt uit een analyse van het classificatiebedrijf Lloyd's register.

Meer dan de helft van de behoefte dient voor het transport tussen Europa en Zuid-Amerika, de rest voor de route Europa-Azië. Mocht de Europese vraag zich iets minder ontwikkelen dan verwacht, dan zijn er 112 grote schepen extra nodig. In beide scenario's moet er ook nog een aanzienlijk aantal kleinere eenheden bijkomen voor intra-Europees gebruik. Het mondiale zeetransport van plantaardige oliën beloopt in 2008 zo'n 59 miljoen ton (+7,5%). De EU-import zal uitkomen op naar schatting 10,3 miljoen ton (+8,9%). Rotterdam is hiervoor verreweg de belangrijkste haven.

De gespecialiseerde tankvloot omvat nu 2560 eenheden (81 miljoen dwt.). Hieronder zijn 1490 chemicalïëntankers (44 miljoen dwt.) die momenteel biobrandstoffen vervoeren. Voor het vervoer van Brazilië naar de Verenigde Staten en Azië komen ook schepen van panamax- en aframaxformaat of mogelijk zelfs VLCC's in aanmerking. Brazilië bekijkt of het de ethanolproductie tot het daarvoor vereiste niveau op kan voeren.

© Overig