20 mei 2008
Akkoord NS met bonden en OR
Afspraken over inzet medewerkers voor betere dienstverlening op trein en station
De directie van NS Reizigers en de vakbonden en ondernemingsraad van NSR hebben
vandaag overeenstemming bereikt over de inzet van medewerkers voor de komende
jaren. De NSR-directie had dit gezamenlijke overleg georganiseerd omdat vakbonden en
ondernemingsraad in de afgelopen periode een aantal punten op tafel hadden gelegd,
waarover de medewerkers graag meer duidelijkheid wilden hebben. Het ging hierbij
onder meer om inzet van medewerkers op de trein en het station, opleidingen en
ontwikkelperspectief, personeelscapaciteit en de service- en veiligheidsorganisatie.
In de gemaakte afspraken staat dienstverlening aan de klant voorop, zodat NS goed in staat is om
de concessie voor het Hoofdrailnet in 2015 te verwerven. Om dit te realiseren is een evenwichtig
pakket afspraken gemaakt dat aan de ene kant zekerheid en perspectief biedt aan medewerkers,
maar tegelijk voldoende ruimte geeft voor flexibiliteit en kostenbewustzijn in de organisatie.
Het akkoord zorgt voor een beter loopbaanperspectief, meer variatie in het werk en lost
knelpunten in de bezetting op.
Uitgangspunt van het akkoord is dat eerst een bezetting van in totaal 2500 FTE hoofdconducteurs
met de bevoegdheid voor Buitengewoon Opsporings Ambtenaar (BOA) wordt bereikt. Daarna
kunnen ook aanvullende conducteurs zonder BOA-bevoegdheid op de trein werken. Op elke trein
is in elk geval een hoofdconducteur BOA-OV aanwezig. Verder is onder meer afgesproken dat er
continu back-up Service & Veiligheidteams paraat zijn op 19 stations en dat medewerkers met
geweldsbevoegdheid mogen terugkeren naar de treindienst, als ze dat willen.
De vakbonden hebben aangegeven het voorstel met vertrouwen voor te zullen leggen aan hun
achterban.
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS Persvoorlichting - 030-2357070
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag
bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer
energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is
dan de variabele autokosten. Op de 379 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te
zijn.
NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de
treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename
NS Reizigers B.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124362
Datum 20 mei 2008
Pagina 2/2
en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de
treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud
van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke
Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam
alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije
spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd
Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit
op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
---- --
Nederlandse Spoorwegen