Ingezonden persbericht


Onderzoek toont aan: steeds meer organisaties zien strategisch belang van BPM in

Scores volgens CMMI maturity-model vallen echter nog tegen

Amsterdam, 20 juni 2008 Onderzoek onder bijna driehonderd executives toont aan dat er grote hiaten bestaan in de volwassenheid van Business Process Management (BPM) - ondanks de almaar groeiende interesse voor deze discipline. De meeste organisaties die aan het onderzoek hebben deelgenomen, bevinden zich op niveau twee van het Capability Maturity Model Integration (CMMI) - een methode om de aanpak van procesverbetering binnen organisaties aan de hand van een maturity-model vast te stellen. Deze organisaties zijn al gestart met het formeel documenteren van hun processen. Zij zijn echter nog niet begonnen met het implementeren van een architectuur voor bedrijfsprocessen (niveau drie), het systematisch meten van de prestaties (niveau vier) en het continu verbeteren van de efficiëntie en effectiviteit van de processen op bedrijfsniveau (niveau vijf).

Het onderzoek De status van Business Process Management 2008 is opgezet, uitgevoerd en geanalyseerd door BPTrends, een toonaangevende bron op het gebied van business intelligence en Business Process Management (BPM). BPTrends heeft wereldwijd 20.000 leden. Software AG heeft het onderzoek gesponsord.

De BPM-markt heeft zich in 2007 verder ontwikkeld en uitgebreid. Bovendien erkennen de meeste organisaties de strategische mogelijkheden van BPM. We verwachten voor 2008 dan ook nog meer groei , zegt Paul Harmon, redacteur en mede-oprichter van BPTrends en co-auteur van het onderzoek. Wat ook de moeite waard is om te vermelden, is dat er aanzienlijk meer interesse is voor BPM-suites. Deze worden namelijk gezien als een rijker alternatief voor het vereenvoudigen van modelleringprocessen. Ons onderzoek geeft aan dat de organisaties die zich hierop richten typisch meer innovatief bezig als het gaat om de aanpak van procesoptimalisatie.

De helft van de respondenten geeft aan dat hun organisatie BPM beschouwt als een strategische discipline. Meer dan een kwart omschrijft BPM als een zeer strategisch commitment van het management, terwijl 24 procent zegt dat hun organisatie een nadrukkelijk commitment heeft voor het uitvoeren van meerdere belangrijke procesprojecten.

BPTrends heeft in 2006 een gelijksoortig onderzoek uitgevoerd. Uit een vergelijking van beide onderzoeken blijkt dat het aantal respondenten dat BPM als slechts een set van softwaretechnologieën ziet, is verminderd van zestien procent in 2006 naar negen procent in 2007. De meesten hebben BPM veel breder omschreven. Veertig procent omschrijft BPM als een top-down methodologie die is bedoeld voor het organiseren, beheren en meten van de kernprocessen van de organisatie. Een kleine dertig procent ziet het als een systematische aanpak voor het analyseren, herontwerpen, verbeteren en beheren van een specifiek proces.

Het onderzoek van 2007 laat ook meer eensgezindheid zien ten opzichte van 2006 als het gaat om de redenen om voor BPM te kiezen. Meer dan de helft noemt in 2007 de noodzaak om kosten te besparen en/of de productiviteit te verbeteren. In 2006 werd deze reden door 33 procent vermeld. Daarnaast heeft BPTrends de vraag gesteld wat de belangrijkste redenen zijn om door te gaan met BPM. In 2007 benoemde ruim de helft de noodzaak voor het verbeteren van de aansturing van processen of het versnellen van het reactievermogen van de organisatie. In 2006 gaf 23 procent van de respondenten deze reden aan.

De relatieve onvolwassenheid van de manier waarop organisaties BPM toepassen, wordt weerspiegeld door het feit dat een meerderheid van 55 procent aangeeft slechts af en toe processen op een gestructureerde manier te documenteren en te onderhouden. Het is dan ook niet verrassend dat dit gebrek aan procesarchitectuur binnen organisaties beperkingen oplevert voor nieuwe projecten en activiteiten. Zo wordt het standaardiseren van procesmodellen, het hergebruiken van componenten tijdens nieuwe implementaties of het definiëren van consistente meetstrategieën slechts af en toe toegepast.

Gebruikers erkennen dat BPM een lange reis vergt en blijven zich inspannen om deze weg te bewandelen. We zijn echter ook tot de conclusie gekomen dat zij zoeken naar meer begeleiding in de vorm van opleiding en trainingen. Zodat ze worden ondersteund bij het versnellen van hun inspanningen , zegt Celia Wolf, uitgever en mede-oprichter van BPtrends en co-auteur van het onderzoek.

Een significante meerderheid van meer dan zestig procent denkt dat de huidige bedrijfsprocessen mondjesmaat of zelfs helemaal niet worden ondersteund door de bestaande applicaties. Deze perceptie kan de reden zijn van een verhoogde aandacht voor Business Process Management Suites (BPMS). Het onderzoek toont immers aan dat in 2007 een kwart aangeeft deze technologie te willen aanschaffen, terwijl dit in 2006 nog geen elf procent was.

Het bij elkaar brengen van zowel modelleren als uitvoeren in één enkel platform is cruciaal voor het leveren van de belofte van BPM: een snel herontwerp van processen en continue procesverbeteringen. Dat is de unieke rol die BPM speelt , zegt Kiran Garimella, vice president voor de BPM-oplossingen van Software AG. BPMS is ook belangrijk voor het faciliteren van een effectieve samenwerking tussen de belanghebbenden die de BPM-initiatieven ondersteunen. Dit positioneert BPMS als een enorme aanjager van de groei van BPM en van succes op organisatieniveau.

Het onderzoek heeft 274 kwalitatief hoogwaardige reacties opgeleverd en is uitgevoerd in november en december 2007. De ondervraagden zijn allen leden van BPTrends. Een meerderheid van de respondenten omschreef zichzelf als procesmanager/business analist (55 procent), business manager (zeventien procent), IT-manager/IT-ontwikkelaar (vijftien procent) en directieleden (twaalf procent). De respondenten zijn afkomstig uit Europa, Noord-Amerika, Azië/Australië, Afrika/Midden Oosten en Zuid-Amerika en zijn werkzaam in meer dan vijftien branches.

Het volledige rapport is getiteld: The State of Business Process Management 2008 en is te downloaden via http://www.bptrends.com/surveys_landing.cfm

###

Over Software AG

Software AG is de grootste onafhankelijke leverancier van bedrijfsinfrastructuur software. Onze 4.000 internationale klanten bereiken meetbare bedrijfsresultaten door het moderniseren en automatiseren van hun IT-systemen en het snel bouwen van nieuwe systemen en processen. Klanten kunnen met Software AG s oplossingen voldoen aan hun groeiende eisen en wensen.

Ons toonaangevende productportfolio omvat de beste oplossingen voor het beheren van data, het mogelijk maken van Service-Oriented Architecture en het verbeteren van bedrijfsprocessen. Door de combinatie van bewezen technologie met marktkennis en best practices kunnen onze klanten hun organisaties sneller verbeteren en onderscheiden.

Software AG heeft meer dan 35 jaar ervaring in de IT-markt. De organisatie heeft ruim 3.800 medewerkers in dienst, verdeeld over vestigingen in vijftig landen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Duitsland. Software AG is genoteerd aan de Frankfurt Stock Exchange (TecDAX, ISIN DE 0003304002 / SOW). In 2006 boekte Software AG een omzet van 483 miljoen euro. Meer informatie over Software AG is te vinden op www.softwareag.com

Contact

Eefje Bouwmans

Marketing Specialist

Software AG

Eefje.bouwmans@softwareag.com

Telefoon 020 581 4100

Aleksandra Andjelic

PR-adviseur

Eigen_Zinnig PR & Communicatie

aleksandra@eigen-zinnig.nl

Telefoon 06 24 24 56 79