Gemeente Gulpen-Wittem

PERSBERICHT

Gulpen-Wittem scoort 8,2 met Wmo

Gemiddeld een 8,2 voor de hulp in de huishouding

Tevreden klant krijgt de zorg waar hij of zij recht op heeft

Gulpen-Wittem - 20 mei 2008 - De klanttevredenheid van gebruikers over de wijze waarop de gemeente Gulpen-Wittem de Wet Maatschappelijke Ondersteuning uitvoert, is hoog. Dat blijkt uit een onderzoek dat SGBO hield. 94 % van de respondenten is tevreden over de behandeling van de aanvraag voor huishoudelijke hulp, hulpmiddelen en woningaanpassingen. Cliënten geven gemiddeld een 8,2 voor de hulp in de huishouding. De gemeente Gulpen-Wittem is erin geslaagd om iedereen die vanaf 1 januari 2007 recht had op huishoudelijke hulp vanuit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten, opnieuw die hulp toe te kennen vanaf 2008. Iedereen krijgt de zorg waar hij of zij recht op heeft.

Klanttevredenheid

De gemeente Gulpen-Wittem heeft meegedaan aan het klanttevredenheidsonderzoek van SGBO. Dit onderzoek is uitgevoerd over het jaar 2007. De resultaten van Gulpen-Wittem zijn vergeleken met de resultaten van 133 andere deelnemende gemeenten. In totaal hebben 226 personen uit Gulpen-Wittem de enquête opgestuurd.

Enkele opvallende gegevens uit het klanttevredenheidsonderzoek:


· 94 % van de respondenten is tevreden over de behandeling van de aanvraag voor huishoudelijke hulp, hulpmiddelen en woningaanpassingen. Dat betekent mensen de werkwijze die de gemeente heeft gekozen op prijs stelt.


· Cliënten geven gemiddeld een 8,2 voor de hulp in de huishouding. 89 % van de respondenten is daarbij tevreden over de planning van de hulp. 90 % van de respondenten is tevreden over de mogelijkheid om tussen meerdere zorgaanbieders te kiezen.


· Cliënten geven gemiddeld een 7,0 aan hulpmiddelen en woningaanpassingen.

Huishoudelijke Hulp en de Wmo

De huishoudelijke hulp maakt deel uit van een van de negen prestatievelden van de sinds 1 januari 2007 geldende Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Gulpen-Wittem loopt met de uitvoering van de herindicaties vooruit in vergelijking met andere gemeenten.

Het Wmo-loket

Uniek is dat de gemeente Gulpen-Wittem naar de mensen toe gaat om hun vragen over de Wmo te beantwoorden. Cliënten geven in het klanttevredenheidsonderzoek aan dit bijzonder te waarderen.

Het Wmo-loket behandelt vragen die gaan over:


· Het aanvragen van huishoudelijke hulp;


· Het aanvragen van een woningaanpassing;


· Het aanvragen van een hulpmiddel, zoals een rolstoel;


· Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart;


· Het aanvragen van een pasje voor de regiotaxi;


· En alle vragen rondom zorg.

Het Wmo-loket in Gulpen-Wittem is als volgt bereikbaar:


· telefonisch: elke werkdag tussen 9.00 en 17.00 uur (tel. nr. 043 - 8800 600). Als wij u niet direct te woord kunnen staan, bellen wij u binnen 24 uur terug;


· een bezoek aan het Wmo-loket: elke woensdagochtend van 9.00 tot 12.00 uur in het gemeentehuis in Gulpen;


· op afspraak voor een bezoek bij mensen aan huis;


· een bezoek aan het spreekuur van het loket (van 10.00-11.00 uur) in één van de woonzorgcomplexen: elke 1e dinsdag van de maand in Mechelen (Vitalishof, Vitalishof; kantoor Groene Kruis); elke 2e dinsdag van de maand in Eys (Agathahöfke, Wezelderweg); elke 3e dinsdag van de maand in Epen (Trefpunt Epen, Schoolstraat); elke 4e dinsdag van de maand in Wijlre (Heiligershook, Elkenraderweg).


· digitaal via wmo-loket@gulpen-wittem.nl

einde bericht

Meer informatie vindt u in de bijlagen: de raadsinformatiebrief en het onderzoeksrapport van SGBO. (opvragen bij afzender)