Gemeente Utrecht


2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN 48

Vragen van de heer P.H. Corler
---

(ingekomen 24 april 2008 en antwoorden door het college verzonden op 20 mei 2008)

In de commissievergadering van 22 januari 2008 is gesproken over de communicatie rondom de P&R terreinen. GroenLinks heeft toen aangegeven dat er gekeken zou moeten worden naar integraal communicatie-beleid over mobiliteit naar en in Utrecht. Daarbij heeft de wethouder toegezegd dat de informatie op utrecht.nl geactualiseerd zou worden.
In de commissie Verkeer en Beheer van 15 april is tijdens het agendapunt over de toegenomen verkeersdruk op de PHL-lanen benadrukt dat goede communicatie rondom de wegwerkzaamheden bij de Graadt van Roggenweg noodzakelijk is.
Bij een recente blik op Utrecht.nl is GroenLinks een aantal zaken opgevallen. Wij zouden verwachten dat dergelijke wegwerkzaamheden met grote verkeershinder nadrukkelijk op de website vermeld staan, juist om bezoekers die niet direct op zoek zijn naar informatie over de bereikbaarheid hier op te attenderen. De bezoeker die wel zelf op zoek gaat naar de informatie, krijgt verkeerde informatie te zien. Een bezoeker die uit het zuiden van het land naar het centrum van Utrecht wil rijden, wordt over het 24 Oktoberplein en de Graadt van Roggenweg de stad in gestuurd. Terwijl deze routeplanner juist rekening zou moeten houden met de verschillende wegwerkzaamheden.


Op de gemeentelijke website staan onder Utrecht Bereikbaar overigens ook andere onjuistheden. Zo staat op de kaart die te downloaden is (zie bijlage 1) de fietsenstalling op het Vredenburg nog ingetekend. Bij de informatie voor het vrachtverkeer ontbreekt informatie over de milieuzone (zie bijlage 2).
Op de website www.penrutrecht.nl onder het kopje nieuws is ook geen informatie te vinden over de wegwerkzaamheden, de verwachte verkeershinder en de P&R als oplossing.

Dit brengt GroenLinks tot de volgende vragen:

1. Is het college met GroenLinks van mening dat er goede informatie op de website moet staan en er minstens geen foutieve wordt verstrekt? Zo ja, wanneer gaat het college er voor zorgen dat de foutieve informatie zo snel mogelijk van de website verdwijnt en de juiste wordt geplaatst?


Ja.

Op de site worden geplande en in uitvoering zijnde werkzaamheden vermeld. Op dit moment wordt gewerkt aan het implementeren van een nieuw systeem waardoor de routeplanner van deze site eenvoudiger en betere gegevens uit het verkeersmanagement systeem kan verwerken. Dit systeem is voor eind 2008 operationeel. Momenteel wordt de projectinformatie handmatig verwerkt en wordt dit, bij de voorbereiding en aanvang van de werkzaamheden in de routeplanner en datagegevens verwerkt.

Daarnaast maakt u ons op attent dat de kaart "Wegwijs in Utrecht centrum" foutieve informatie verstrekt. Wij zullen ervoor zorgen dat deze kaart zo snel mogelijk wordt geactualiseerd.

2. Goede communicatie kan een deel van de verkeershinder tijdens de werkzaamheden voorkomen. Hoe gaat het college er voor zorgen dat er op zeer korte termijn - bij voorkeur nog voor de start van de werkzaamheden - betere en meer opvallende informatie over de wegwerkzaamheden en de alternatieve mogelijkheden wordt gegeven aan de verkeersdeelnemers en de bewoners?


In principe wordt, op het moment dat een persbericht verschijnt over wegwerkzaamheden, dat persbericht ook geplaatst op de ingangspagina van www.utrecht.nl. Dit bericht verdwijnt weer door andere nieuwsitems. We zullen er op toezien dat het bericht over groot onderhoud Graadt van Roggenweg op de startpagina blijft staan.

3. Aan de westkant van de stad vinden die komende jaren nog meer werkzaamheden plaats. Binnen Utrecht Bereikbaar wordt het bedrijfsleven goed betrokken bij deze werkzaamheden. Hoe gaat het college er voor zorgen dat ook bezoekers en bewoners van de stad goed betrokken en geïnformeerd worden over de werkzaamheden?

Vanuit het project Utrecht Bereikbaar is inmiddels een website gereed www.utrechtbereikbaar.nl waarin volledige informatie wordt verstrekt over alle grote wegwerkzaamheden in Utrecht-West de komende jaren en die, in samenwerking met OV9292, reisadviezen en mobiliteitsalternatieven worden aangeboden aan werkgevers en hun werknemers verstrekt in de vorm van de Utrecht Bereikbaar-pas. Zie http://www.utrechtbereikbaar.nl/ub-pas/voor-werkgevers Wij zullen ons ervoor inspannen dat deze site, die door de samenwerkende partijen wordt beheerd, goed wordt gelinked met de gemeentelijke bereikbaarheidssite, die een actuele routeplanner bevat die rekening houdt met de opbrekingen en omleidingen.

Uiteraard worden bij alle grote projecten op het gebied van wegwerkzaamheden bezoekers en bewoners projectspecifieke communicatieplannen opgesteld en uitgevoerd.


---- --