Ingezonden persbericht
---
PERSBERICHT
Eerste proefprojecten van Agroship: transport van voedingsmiddelen
succesvol via binnenvaartschepen
Bergen op Zoom, 20 mei 2008 Agroship stelt haar eerste twee proefprojecten voor.
Daarbij werden aardappelproducten en rijst succesvol via binnenvaart getransporteerd
in plaats van via traditioneel wegvervoer.
Agroship is een samenwerkingsverband tussen verschillende Nederlandse en Belgische
organisaties. Het project wil de agrosector er bewust van maken dat binnenvaart voor het
vervoer van agroproducten ook vanuit economisch en logistiek perspectief een valabele
keuze is. De beste manier om te bewijzen dat binnenvaart een goed alternatief is voor het
wegtransport is het ondersteunen van proefprojecten of pilots. Het uiteindelijke doel van
Agroship is dat een veel groter deel van het transport van de agrosector via het water gaat .
Dat heeft voordelen op het gebied van het milieu, het bestrijden van congestie in de havens
en het verminderen van files op de weg.
MCT en Lamb Weston Meijer, pioniers van het project Agroship
Het eerste experiment in het kader van Agroship is het project van Lamb Weston Meijer met
MCT. Lamb Weston Meijer verwerkt aardappelen tot frites, aardappelkroketten en andere
producten voor de grootkeuken. Tot voor kort werden de producten bestemd voor de export
met reefers over de weg naar Rotterdam gebracht. Het proefproject beoogt deze
goederenstroom te verleggen naar de binnenvaart. Daartoe werd contact gezocht met MCT,
een multimodale logistieke dienstverlener in Bergen op Zoom. Op dit moment vaart een
binnenvaartschip met 8 tot 12 reefers twee keer per week naar Rotterdam. Over enkele jaren
kan dat aantal vertienvoudigd worden.
Zowel MCT als Lamb Weston Meijer zijn zeer tevreden over het nieuwe vervoerssysteem.
Het experiment is een schoolvoorbeeld van wat Agroship beoogt: minder vrachtwagens op de
weg, intensiever gebruik van de binnenvaart en aantonen dat de binnenvaart zelfs bij
gecompliceerde logistieke stromen de beste troeven heeft.
Het trimodaal proefproject van Mars Belgium en Ewals Cargo Care
Ewals Cargo Care importeert voor Mars Belgium in Olen rijst uit Noord-Italië. Wekelijks rijden
er tien treinen met containers van Novara naar Genk. De containers werden in Genk van de
trein op de trekker gelegd en over de weg naar Olen gereden. In een tweede fase wordt de
rijst in Genk overgeladen in binnenschepen die in Olen, al naargelang van de behoeften van
Mars Belgium, zullen worden gelost. Daardoor heeft Mars Belgium zelf minder
opslagcapaciteit nodig.
Dankzij de nieuwe werkwijze worden er tussen Genk en Olen elke werkdag meerdere
vrachtwagens van de weg gehaald. Dit levert stiptere leveringstijden op, minder
verkeersoverlast en veiligere wegen. En minder verkeer betekent ook minder uitstoot van
CO2 en SO2. De definitieve balans van het proefproject moet nog worden opgemaakt. Maar
Ewals Cargo Care is ervan overtuigd dat het vervoer over water rendabel kan zijn en hoopt
dat andere bedrijven het voorbeeld van Mars zullen volgen.
Agroship
In Europa vervoert één op drie vrachtwagens voedingsmiddelen of landbouwproducten.
Hierdoor is de agrosector een van de belangrijkste gebruikers van het wegtransport. De
binnnenvaart biedt een uitstekend alternatief, maar de agrosector is hiervan onvoldoende op
de hoogte.
Het project Agroship heeft als doel om aan te tonen dat het vervoer van agroproducten met
de binnenvaart economisch en logistiek voordelen biedt. De binnenvaart kan duurzame en
innovatieve oplossingen bieden voor de transportstromen van agroproducten.
Agroship is een Vlaams/Nederlands samenwerkingsproject van de volgende organisaties:
Waterwegen en Zeekanaal NV, nv De Scheepvaart, Provincie Limburg (Nederland), N.V.
REWIN West Brabant, Mepavex Logistics B.V., Platform Agro-Logisitiek, Logistiek Forum
Limburg vzw, Maxx Thiébaut, Stichting Projecten Binnenvaart. Hiermee omvat het project de
Vlaamse provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant (arrondissement Leuven) en de
Nederlandse provincies Noord-Brabant en Limburg. Het project wordt mee gefinancierd door
het Europese Interreg III-A programma.
Meer informatie:
N.V. REWIN West-Brabant Waterwegen en Zeekanaal
Corina Van Unen Willy Robijns
Mozartlaan 7 Oostdijk 110
4837 EH Breda 2830 Willebroek
Nederland België
Tel: +31 76 564 6785 Tel: +32 3 860 62 72
E-mail: c.vanunen@rewin.nl E-mail: willy.robijns@wenz.be
---- --