Verkeersveiligheid: voor elkaar!
Datum uitgave persbericht: 05/20/2008
Zwolle heeft voor de komende 10 jaar een integraal
verkeersveiligheidsbeleid en een uitvoeringsplan voor de komende twee
jaar opgesteld. Verkeerswethouder Janco Cnossen: 'In dit beleidsplan
zijn nu alle aspecten die met verkeersveiligheid te maken hebben
samengevoegd tot een strategische toekomstvisie. Wij leggen prioriteit
bij het beschermen van kwetsbare groepen in het verkeer, grofweg de
jongeren en de ouderen. Met concrete acties zoals veilige
schoolomgevingen, de verkeersmarkt voor het voortgezet onderwijs en
het aanleggen van comfortroutes voor ouderen, gaan wij de
verkeersveiligheid vergroten.'
Aanleiding
Verkeersveiligheid leeft. Het is een veel besproken onderwerp op
wijkplatforms. Ook worden er regelmatig raadsvragen over gesteld. De
aanpak om de verkeersveiligheid te verbeteren was tot nu toe
versnipperd. Denk bijvoorbeeld aan duurzaam veilig (fysieke
maatregelen in de openbare ruimte), educatieve projecten en
(rijks)regelgeving. Het beleidsplan verkeersveiligheid maakt een einde
aan deze versnippering en zorgt voor een integrale aanpak. Het plan
wordt aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Het beleidsplan
vloeit voort uit de intentieverklaring `Samenwerking
verkeersveiligheid West Overijssel' die eind 2007 is ondertekend.
Ontwikkelingen
Uit de cijfers blijkt dat het aantal verkeersslachtoffers in Zwolle de
laatste jaren sterk is gedaald. In vergelijking tot andere grote
gemeenten (G27) staat Zwolle echter op de 21e plek als gekeken wordt
naar het gemiddelde aantal slachtoffers per 10.000 inwoners. Er kan
dus nog veel worden verbeterd.
Terugblik
De afgelopen jaren hebben de gemeente Zwolle en partners verschillende
acties ingezet die de verkeersveiligheid versterken. Een aantal
opvallende zijn: het inrichten van 30 kilometerzones, het
categoriseren van wegen, de invoering van fietsstraten, de realisatie
van woonzorgzones, het streven naar uniformiteit op rotondes en
diverse educatieve projecten.
Doelstelling
Zwolle zet zich primair in voor de kwetsbare doelgroepen. Dit zijn
voetgangers, fietsers, bromfietsers tussen 16 tot 18 jaar,
basisschoolleerlingen, leerlingen voortgezet onderwijs en ouderen
(60-plus). De gemeente sluit in haar beleid zoveel mogelijk aan bij
landelijk en provinciaal beleid en mogelijkheden en zorgt voor een
goede integrale afstemming met alle interne en externe betrokkenen.
Zwolle hanteert een doelstelling van 45% minder doden en 34% minder
ziekenhuisgewonden in 2020 t.o.v. 2002.
Projecten
De komende jaren wordt opnieuw geïnvesteerd in verkeersveiligheid.
Voortvloeiend uit het beleidsplan staan verschillende
uitvoeringsmaatregelen op stapel. Er komt een aanpak voor een veilige
schoolomgeving waarbij samenwerking wordt gezocht met de provincie en
het BLOZ. In het kader van educatie vindt onder andere een
voorlichtingsmarkt voortgezet onderwijs plaats. Hierbij kunnen
leerlingen onder andere ervaren hoe groot de dode hoek van een
vrachtwagen is door zelf in een vrachtwagen te gaan zitten. De
inrichting van 30-kilometerzones wordt afgerond. De gemeente wil het
aantal veilige wandelroutes voor ouderen en het aantal fietsstraten
uitbreiden en er komt een onderzoek naar en screening van
voetgangersoversteekplaatsen.
Financiering
In 2008 en 2009 is in totaal bijna 1,5 miljoen euro gemoeid met
verkeersveiligheids-maatregelen die voortvloeien uit het beleidsplan.
De maatregelen worden deels gefinancierd uit structureel budget (veel
educatieve projecten) en deels uit incidenteel budget
(infrastructurele projecten). Over het incidentele budget voor 2009
wordt bij de begroting besloten.
Samenwerking
Vele partners in Zwolle zijn dagelijks met verkeersveiligheid bezig.
Niet alleen Rijk, Provincie en gemeente, maar ook ROVO, Politie,
Veilig Verkeer Nederland, rijscholen, fietsersbond en
onderwijsinstellingen werken aan het verbeteren van de
verkeersveiligheid in en rond Zwolle. Allen met hetzelfde doel: minder
verkeersslachtoffers en - gewonden en veilig en snel van A naar B.
Bron: afdeling Communicatie
Datum van 20-05-2008 tot 19-06-2008
Gemeente Zwolle