Nieuwe afspraak gemeente en winkeliers binnenstad Hilversum
publicatiedatum: dinsdag 20 mei 2008
De winkeliers in de binnenstad van Hilversum hebben met elkaar en met
de gemeente een nieuwe afspraak gemaakt over koopzondagen: elke
laatste zondag van de maand is het koopzondag. Makkelijk te onthouden
dus. Ook voor mensen buiten Hilversum die af en toe in de mediastad
willen komen winkelen.
De gemeente Hilversum kan per jaar twaalf koopzondagen aanwijzen. De
data worden gekozen op advies van winkeliersvereniging STRO. Voor dit
jaar hebben de winkeliers in de binnenstad gezamenlijk voor een
eenduidige regel gekozen: geen lijstje met data maar het eenvoudige
principe laatste zondag = koopzondag.
Wethouder Rensen van Economie: "De gezamenlijke keuze bevalt me prima,
vooral omdat die een gezamenlijke is.
De ondernemers in de binnenstad zien heel duidelijk het belang in
goede onderlinge samenwerking. Dat blijkt ook uit het regelmatige
overleg dat ik sinds enige tijd met de winkeliersverenigingen heb;
iedereen zit op één lijn en iedereen gelooft weer in een gezonde
binnenstad met een regionale functie."
Volgens Rensen gaat het ook wat betreft het aanbod weer de goede kant
op. "Voor een deel is dat te danken aan de reorganisaties en de
bijbehorende verbouwingen die zowel in de Gooische Brink als in
Hilvertshof plaatsvinden. Aan elk uiteinde van het kernwinkelgebied
komt nu een interessant zwaartepunt te liggen, waardoor het voor het
winkelend publiek de moeite loont door de Kerkstraat te wandelen.
Bovendien vestigen zich in beide centra winkels uit het betere
segment. Ik heb eerder al eens gezegd: de Hilversumse PC Hooft zijn we
in het verleden kwijtgeraakt aan Laren, en die krijgen we voorlopig
niet meer terug. Maar voor het niveau daar net onder is het hier weer
bijzonder de moeite waard.
Samen met het totale aanbod maakt dat, dat Hilversum zijn regionale
functie terugkrijgt. Voor mensen uit de hele omgeving wordt een dagje
winkelen in de mediastad weer een feestje. Zeker als dat op de vrije
zondag kan."
Binnenkort zal de gemeenteraad de nieuwe detailhandelsnota van
wethouder Rensen bespreken.
Daarin staat een aantal maatregelen dat de Hilversumse binnenstad nog
meer moeten versterken. Ook de horeca speelt daarin een rol. Rensen:
"Op alle gebied willen we van Hilversum een aantrekkelijke stad maken:
voor bewoners, voor bezoekers en voor ondernemers. Dat doet de
gemeente zeker niet alleen. Ook de ondernemers zelf, de Kamer van
Koophandel en bijvoorbeeld Mediapark-eigenaar TCN voelen zich daar
actief bij betrokken.
Allemaal onder de paraplu Hilversum Goed Bekeken. Een gezamenlijke
slogan die we in de komende jaren gaan waarmaken."
Overigens zal er in de vakantiemaanden juli en augustus geen
koopzondag zijn. Daardoor wordt het mogelijk om december twee extra
zondagen in te plannen voor de kerstaankopen. Het totaal blijft dan op
twaalf koopzondagen per jaar.
Gemeente Hilversum