Gemeente Hilversum

Nieuwe afspraak gemeente en winkeliers binnenstad Hilversum

publicatiedatum: dinsdag 20 mei 2008

De winkeliers in de binnenstad van Hilversum hebben met elkaar en met de gemeente een nieuwe afspraak gemaakt over koopzondagen: elke laatste zondag van de maand is het koopzondag. Makkelijk te onthouden dus. Ook voor mensen buiten Hilversum die af en toe in de mediastad willen komen winkelen.

De gemeente Hilversum kan per jaar twaalf koopzondagen aanwijzen. De data worden gekozen op advies van winkeliersvereniging STRO. Voor dit jaar hebben de winkeliers in de binnenstad gezamenlijk voor een eenduidige regel gekozen: geen lijstje met data maar het eenvoudige principe laatste zondag = koopzondag.

Wethouder Rensen van Economie: "De gezamenlijke keuze bevalt me prima, vooral omdat die een gezamenlijke is.
De ondernemers in de binnenstad zien heel duidelijk het belang in goede onderlinge samenwerking. Dat blijkt ook uit het regelmatige overleg dat ik sinds enige tijd met de winkeliersverenigingen heb; iedereen zit op één lijn en iedereen gelooft weer in een gezonde binnenstad met een regionale functie."

Volgens Rensen gaat het ook wat betreft het aanbod weer de goede kant op. "Voor een deel is dat te danken aan de reorganisaties en de bijbehorende verbouwingen die zowel in de Gooische Brink als in Hilvertshof plaatsvinden. Aan elk uiteinde van het kernwinkelgebied komt nu een interessant zwaartepunt te liggen, waardoor het voor het winkelend publiek de moeite loont door de Kerkstraat te wandelen. Bovendien vestigen zich in beide centra winkels uit het betere segment. Ik heb eerder al eens gezegd: de Hilversumse PC Hooft zijn we in het verleden kwijtgeraakt aan Laren, en die krijgen we voorlopig niet meer terug. Maar voor het niveau daar net onder is het hier weer bijzonder de moeite waard.
Samen met het totale aanbod maakt dat, dat Hilversum zijn regionale functie terugkrijgt. Voor mensen uit de hele omgeving wordt een dagje winkelen in de mediastad weer een feestje. Zeker als dat op de vrije zondag kan."

Binnenkort zal de gemeenteraad de nieuwe detailhandelsnota van wethouder Rensen bespreken.
Daarin staat een aantal maatregelen dat de Hilversumse binnenstad nog meer moeten versterken. Ook de horeca speelt daarin een rol. Rensen: "Op alle gebied willen we van Hilversum een aantrekkelijke stad maken: voor bewoners, voor bezoekers en voor ondernemers. Dat doet de gemeente zeker niet alleen. Ook de ondernemers zelf, de Kamer van Koophandel en bijvoorbeeld Mediapark-eigenaar TCN voelen zich daar actief bij betrokken.
Allemaal onder de paraplu Hilversum Goed Bekeken. Een gezamenlijke slogan die we in de komende jaren gaan waarmaken."

Overigens zal er in de vakantiemaanden juli en augustus geen koopzondag zijn. Daardoor wordt het mogelijk om december twee extra zondagen in te plannen voor de kerstaankopen. Het totaal blijft dan op twaalf koopzondagen per jaar.