Nederlandse Vereniging van Journalisten

Debat populisme in de journalistiek op 21 mei
(28 april 2008)

De sectie omroep van de NVJ organiseert op woensdag 21 mei 2008 een debat in Desmet, Amsterdam.

Vroeger was alles overzichtelijk. Nieuws is een onderlinge afspraak tussen journalisten, schreef oud NOS-verslaggever Kees Sorgdrager ooit. Journalisten bepaalden wat kijkers en luisteraars moesten weten. Het was eenrichtingsverkeer en aangezien er weinig keuze was keken of luisterden de mensen toch wel.

Maar de tijden zijn veranderd met de komst van diverse Nederlandse radio- en televisiezenders. De concurrentie is moordend en kijker en luisteraar haakt snel af. Om kijker en luisteraar toch te blijven bereiken moet het nieuws daarom leuker, vlotter, sneller en vooral dichterbij huis.zo lijkt het. Of zit het toch anders?

Dit alles werpt de vraag op in hoeverre het nieuws wordt beïnvloed door de smaak en wensen van de kijker en luisteraar?

Ook de nieuws- en actualiteitenprogramma's van de publieke omroepen worden afgerekend op hun kijkcijfers en marktaandelen. Het NOS Journaal, Netwerk, Nova en EénVandaag huren externe adviseurs in om hun cijfers op te krikken. Maar waar ligt straks de grens tussen het opvolgen van een gezond cosmetisch advies en een directe bemoeienis op de inhoud van je kijkers en luisteraars?

Een debat over de invloed van het populisme in de journalistiek. U kunt zich al opgeven via een mail naar: omroep@nvj.nl

Een uitgebreid programma met alle sprekers volgt, maar noteer vast: 21-05-08 vanaf 20.30 in
Plantage Middenlaan 4a

1018 DD, Amsterdam, Netherlands.
tel. +31 (20) 521 71 00
fax. +31 (20) 521 71 99
www.desmet.tv