Gemeente Meppel


Postbus 501
7940 AM Meppel
Stadhuis Grote Oever 26
tel. (0522) 850500

Meppel heeft een goed minimabeleid, maar het kan effectiever (21-5-2008)

In de Lokale Monitor Werk en Inkomen 2008 van de FNV wordt Meppel op sociaal beleid met 200 andere gemeenten vergeleken. Eindhoven is nu de meest sociale gemeente van Nederland. Het sociaal beleid in veel gemeenten is verbeterd in vergelijking tot 2006. Toen liet Meppel zowel bij het minimabeleid als het arbeidsmarktbeleid zeer goede resultaten zien. Dit jaar is de score iets minder hoog. De Wethouder van Welzijn van Meppel, de heer Mr. J.P. Scheele, geeft een reactie op het onderzoek.

"Een belangrijke conclusie blijft dat het minimabeleid van Meppel nog steeds ruimhartig is", aldus Wethouder Scheele. Voor uitgaven van huishoudens met een laag inkomen krijgt Meppel de maximale score, als enige van de 9 deelnemende Drentse gemeenten. "De bijdragen uit het fonds deelname maatschappelijke activiteiten zijn in 2007 gemiddeld met meer dan 25% verhoogd. En de grens voor minimaregelingen is opgetrokken naar 120% van het minimum (bijstandsniveau)."

Toch scoort Meppel nu in het totaal ten opzichte van 2006 wat minder. Dat hangt deels samen met de opzet van het onderzoek:


-Twee jaar geleden werd een aantal zaken gevraagd waar Meppel goed op scoorde en overigens nog steeds op scoort. Zo werd gevraagd naar uitgaven voor reïntegratie en arbeidsmarktbeleid als percentage van het Werk-deel van de Wet Werk en Bijstand.
Meppel scoorde daar meer dan 100%, omdat de gemeente succesvol was en is, met het verwerven van extra middelen zoals EQUAL-subsidie. Ook werd in 2006 en niet in 2008 gevraagd naar het toepassen van bestandskoppelingen, die Meppel nog steeds met succes toepast.


-Nu worden andere zaken gevraagd: Zo wordt bij aanbesteding van de thuiszorg gevraagd of het Zeeuwse model is toegepast. Daarin is kwaliteit belangrijker dan prijs. In Drenthe is een vergelijkbaar model toegepast. Dezelfde aanbesteding levert Hoogeveen en De Wolden de maximale score, en Meppel de laagste. Belangrijker is dat met het Drentse model mensen uit de sociale werkvoorziening, zoals van Reestmond, als schoonmakers ingezet worden in de thuiszorg. En uit evaluatie blijkt: naar tevredenheid. Inzet van deze wsw-ers in de samenleving is voor ons sociale noodzaak én prioriteit.


-Een ander opmerkelijk punt in het onderzoek is het bereik van bijzondere bijstand voor niet-uitkeringsgerechtigden. Dat is in het onderzoek gemeten in vergelijking met het bereik onder bijstandsgerechtigden.
De aanspraken van niet-uitkeringsgerechtigden - die iets kunnen zeggen over bereikbaarheid - zijn niet bekeken. Daarnaast is niet gekeken naar het relatief hoge aantal verstrekkingen van bijzondere bijstand voor bijstandsgerechtigden.
Zo komt het bereik onder niet-uitkeringsgerechtigden lager uit. Maar het resultaat is dat mensen met een smalle beurs beter scoren in voorzieningen van bijzondere bijstand! Overigens zoekt Meppel in het armoedebeleid naar mogelijkheden om niet uitkeringsgerechtigden nog beter te bereiken.


-Tenslotte is er de vraag of aanvullende bijstand wordt uitgevoerd door de Sociale Verzekeringsbank. In 2006 werd nog gevraagd of dit het geval was, dan wel of mensen met een onvolledige AOW aangeschreven worden met de mededeling dat ze mogelijk recht hebben op een aanvulling. Dat laatste deed en doet Meppel. Sterker nog, Meppel zoekt zelfs mondeling contact, als reactie op een brief uitblijft.

In 2006 gaf dat de maximale score. In 2008 de laagste, omdat Meppel het zelf doet en niet uitbesteedt aan de SVB. Over de "bureaucratische rompslomp" zijn geen klachten van AOW-ers bekend. Uitbesteding kan overigens tot wel ⬠1.000 per uitkering extra kosten. Bovendien geeft de Meppeler aanpak de mogelijkheid mensen te wijzen op andere regelingen bij een laag inkomen.

De FNV wijst op twee zaken die in Meppel ook volgens Wethouder Scheele beter kunnen. De duur van aanvraag van een uitkering: "We doen er te lang over voor de maximale score. Dat gaan we uiteraard verbeteren". Mensen moeten nu vaak meer dan vier weken wachten voordat zij te horen krijgen of zij recht hebben op deze ondersteuning. Natuurlijk worden aanvragers wel gewezen op de mogelijkheid van een voorschot.

De belangrijkste opmerking is echter de terugval. In Nederland valt bijna een kwart van de bijstandsgerechtigden na tijdelijk werk weer terug in de uitkering. In Meppel is dat iets hoger: 25%. "We moeten dus effectiever worden, werkgevers moeten we stimuleren om bijstandsgerechtigden blijvend in dienst te nemen", aldus Wethouder Scheele.
"Daar is veel inspanning voor nodig: goede scholing, begeleiding, nazorg. In het Werkgeversplatform Arbeidstoeleiding Meppel hebben we dit al besproken. Dat zal de agenda van de reïntegratie voor de komende jaren bepalen".