Ingezonden persbericht


Persbericht

Belgisch modehuis Mayerline kiest voor bronbeveiliging van Checkpoint Systems

Bronbeveiliging verbetert pascomfort voor klanten

Nieuwegein 21 mei 2008 Mayerline, aanbieder van hoogwaardige kwaliteitskleding voor dames, werkt met bronbeveiliging van Checkpoint, en dit zowel voor haar eigen winkels als voor de andere verkooppunten.

Van hard tags naar bronbeveiliging

Mayerline werd in 1986 voor het eerst als merk geïntroduceerd. Op dit moment beschikt het Belgische modehuis over een verkoopnetwerk van 35 Mayerline-winkels in eigen beheer, 15 shop-in-shops in Galeria Inno, 80 zelfstandige winkeliers onder consignatieconcept en een 100-tal multimerkwinkels. Inmiddels werkt het familiebedrijf ook samen met een 25-tal zelfstandige winkeliers in Nederland en zijn er contacten in Luxemburg. De volledige kledinglijn wordt beveiligd via source tagging van Checkpoint Systems.

Voorheen beveiligden we onze kledingstukken met hard tags, zegt Erika Mees, sales en marketing manager van Mayerline. In 2002 is het winkelconcept van Mayerline volledig vernieuwd. Naast een compleet nieuwe winkelinrichting van alle shops, hebben we er ook voor gekozen de kledingstukken bij de bron te beveiligen, wat het pascomfort voor de klanten opmerkelijk verbetert. Naast het ongemak van de harde beveiligingstags bij het passen, lieten deze tags vaak gaatjes achter na verwijdering en werden de kledingstukken vaker beschadigd.

De bronbeveiliging wordt aangebracht tijdens het productieproces, dat bij Mayerline hoofdzakelijk in de eigen Litouwse ateliers plaatsvindt. De kledingstukken worden reeds beveiligd aan de winkels geleverd. De hard tags vereisten twee extra handelingen per kledingstuk, namelijk het aanbrengen van de hard tag en het verwijderen ervan bij de aankoop. Nu hoeven de winkelmedewerkers de reeds beveiligde kledingstukken alleen nog in de rekken te plaatsen en houden ze meer tijd over voor het helpen van onze klanten, aldus Erika Mees. Een nadeel is wel dat bronbeveiling in tegenstelling tot een hard tag niet herbruikbaar is, maar dit weegt niet op tegen het comfort dat onze klanten ervaren.

RFID

Op termijn zouden we willen overschakelen naar RFID, wat staat voor Radio Frequente Identificatie, zegt Claudio Settimi, CEO Mayerline Litouwen. Op die manier kan via één enkel etiket met een barcode, een beveiliginselement en een merklabel, het volledige traject van een kledingstuk in kaart gebracht worden; vanaf de productie tot en met het moment van verkoop. We zullen echter nog enkele jaren moeten wachten alvorens we dit op grote schaal invoeren.

Printen van barcodes

Naast bronbeveiliging, maakt Mayerline ook gebruik van een andere dienst van Checkpoint: het printen van de barcodes. Vroeger werd de printjob van de barcodes door Mayerline zelf afgehandeld, maar aangezien het productievolume bleef stijgen, werd besloten dit werk uit te besteden aan Checkpoint. Een ander voordeel is de uniformiteit van de printservice over heel de wereld. Deze eenvormigheid is voor Mayerline van groot belang omdat naast de confectie die in Litouwen wordt geproduceerd, de knitware in China is ondergebracht.

Diefstalpreventie en klantvriendelijkheid

Tot slot maakt Mayerline ook gebruik van de opleidingen die Checkpoint aanbiedt. De medewerkers van Mayerline, zowel van de eigen winkels als de shops-in-shops, volgden de cursus diefstalpreventie en klantvriendelijkheid . Settimi besluit: Het personeel leert tijdens deze cursus dat beide zaken hand in hand gaan: door mensen te begroeten in de winkel geef je een potentiële dief al een eerste waarschuwing: ze hebben me gezien.

Over Mayerline N.V.

Mayerline is een Belgisch familiebedrijf dat in 1957 opgericht werd door Joseph en Jeanne Meyer. Van ontwerp tot productie tot verkoop: Mayerline heeft er steeds voor gekozen om haar klanten kwalitatief, comfortabel en modieus te kleden. Met 35 eigen winkels en een uitgebreid verkoopsnetwerk bij Inno Galeria en vele kleinhandels, is Mayerline uitgegroeid tot een belangrijke Belgische speler op de kledingmarkt. Huidig CEO is Maurice Meyer, ondertussen bijgestaan door bijna 300 medewerkers. Voor meer informatie: www.mayerline.be

Over Checkpoint Systems, Inc.

Checkpoint Systems Inc. is wereldleider in productidentificatie en oplossingen voor dervingsreductie voor de retail en zijn supply chain. Alle oplossingen en diensten die Checkpoint zijn klanten levert zijn er op gericht om hun omzet en winst te verhogen. Checkpoint is beursgenoteerd op de NYSE, doet in alle delen van de wereld zaken en heeft wereldwijd meer dan 3.200 medewerkers. Het is gespecialiseerd in RF-technologie (radiofrequentie).Het productportfolio bestaat o.m. uit: systemen voor digitale RF/EAS (elektronische artikelbeveiliging) en RFID (Radio Frequente Identificatie), RF-bronbeveiliging en etikettering. Het aanbod wordt ondersteund door een wereldwijd netwerk van 26 servicebureaus.

Voor meer informatie: www.checkpointeurope.com