Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Utrecht, 21 mei 2008

Aanbesteding welzijnswerk moet beter

De Rekenkamer Amsterdam concludeert in haar rapport Jeugdbeleid in Amsterdam. Vrijetijdsbesteding voor jongeren: de stadsdelen vergeleken dat veel stadsdelen het als opdrachtgever voor jongerenwerk slecht doen. Stadsdelen moeten beter vastleggen wat ze van - in dit geval - het jongerenwerk verwachten. Aanbesteden zou hier volgens de Rekenkamer een goed middel kunnen zijn. MOgroep Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening betwijfelt of dat wel de oplossing is.

'Ondoordacht invoeren van aanbesteden in het welzijnswerk werkt averechts en leidt tot problemen die moeilijk te herstellen zijn,' stelt Hans Zuiver, bestuurslid MOgroep Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening (W&MD). 'Laten we leren van de fouten bij aanbesteding van de Thuiszorg vorig jaar, en eerst goed kijken naar de vereiste randvoorwaarden.'

Aanbesteding is een relatief nieuw fenomeen in de wereld van het welzijnswerk. Om gericht aan te besteden, moet de gemeente als opdrachtgever duidelijk zijn. Doelen en te behalen resultaten van het welzijnswerk moeten beschreven worden in het aanbestedingsbestek. En die ontbreken. Zonder helder geformuleerde doelen is aanbesteden een sprong in het diepe waardoor het schadelijk kan uitpakken. Als welzijnsondernemingen een aanbesteding op een onderdeel van hun bestaande aanbod verliest, zoals hier bijvoorbeeld jongerenwerk, moeten er mensen ontslagen worden.

Het wordt welzijnsorganisaties erg moeilijk gemaakt om te investeren in een gebouw (buurthuis) of in samenwerking met een woningbouwvereniging, omdat van tevoren niet zeker is of de aanbesteding wel wordt binnengesleept. De Amsterdamse welzijnsorganisatie Combiwel wil graag in de strijd tegen recidive jongeren opvangen in het begeleid wonenproject Kamers met Kansen. Maar door onduidelijkheid over de kansen bij aanbesteding, kan Combiwel geen garantie geven aan de woningbouwcorporatie dat dit project ook daadwerkelijk uitgevoerd kan worden. Zo wordt eigen initiatief en ondernemerschap geblokkeerd, in plaats van gestimuleerd.

De Amsterdamse Rekenkamer constateerde dat vijf van de negen onderzochte stadsdelen de gebruikelijke subsidierelatie met de bestaande welzijnsorganisaties recent hebben beëindigd of gaan beëindigen. MOgroep W&MD vindt deze trend zorgelijk. Stadsdelen hopen het jongerenwerk te vernieuwen door de uitvoering aan te besteden. Ze kiezen voor nieuwe aanbieders op de markt en voor korte termijn projecten. Maar veel welzijnswerk is gewoon degelijk handwerk dat goed en doorlopend uitgevoerd moet worden. Of zoals de Rekenkamer concludeert bij negen onderzochte succesvolle projecten in de (Amsterdamse) stadsdelen: 'Het succes vloeit voort uit een combinatie van "de gewone dingen goed doen", aansluiten op de belangstelling van jongeren, het bieden van een duidelijke structuur, geen eisen aan deelname en kundige jongerenwerkers in combinatie met innovatieve ideeën. Resultaten van jongerenwerk, dat uitgaat van relatief beperkte ambities, zijn daarmee goed te beïnvloeden.'

MOgroep W&MD vindt dat het Rijk garant moet staan voor betere randvoorwaarden en modellen, voordat gemeenten onderdelen van het welzijnswerk gaan aanbesteden. Hans Zuiver:'Kortdurende projecten en wisselend opdrachtgeverschap leiden tot uitblijven van investeringen, versnippering en aantasting van bestaande relaties met belangrijke partners als woningcorporaties, scholen en zorginstellingen.'

MOgroep W&MD pleit daarom voor duurzaam beleid en zakelijke afspraken over verantwoording tussen gemeenten en welzijnsorganisaties. Dit kan zowel via gemeentelijke subsidievoorwaarden als via aanbesteden. Voor aanbesteden van het welzijnswerk zijn nieuwe goede modellen nodig, die negatieve effecten voorkomen.

Meer informatie: Jennifer Elich, Communicatieadviseur MOgroep Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening, tel.: 030 - 298 35 20 of 06 - 150 60 736


---- --