KPMG


Aandeelhouder komt nauwelijks aan bod in gedragscode

22|05|08 - Dat blijkt uit onderzoek verricht door KPMG en de Erasmus Universiteit naar de bedrijfscodes bij de bedrijven die deel uitmaken van de Global Fortune 200.

Aandeelhouders komen nauwelijks aan bod in bedrijfscodes van ondernemingen. In een bedrijfscode beschrijft een onderneming naast missie en kernwaarden haar verantwoordelijkheid ten opzichte van haar stakeholders, zoals de werknemer, de omgeving en de consument.

Uit onderzoek van KPMG en de Erasmus Universiteit naar de bedrijfscodes bij de bedrijven die deel uitmaken van de Global Fortune 200 blijkt dat de aandeelhouder er in de meeste bedrijfscodes bekaaid afkomt. Niet meer dan 48% van de codes besteedt aandacht aan de verantwoordelijkheid van de onderneming ten opzichte van de aandeelhouder. De meeste aandacht in de bedrijfscode gaat uit naar de verantwoordelijkheid van onderneming ten opzichte van de werknemer. Bijna 90% besteedt hier aandacht aan en de helft hiervan doet dit zelfs zeer uitvoerig. Bijna 75% van de bedrijven beschrijft haar verantwoordelijkheid ten opzichte van het milieu.

Uit het onderzoek blijkt voorts dat het aantal bedrijven met een bedrijfscode de afgelopen tien jaar fors is gegroeid. Van de 200 grootste bedrijven in de wereld beschikt 86% op dit moment over een bedrijfscode. In 1990 was dit slechts 14% en in 2000 51%. De bedrijven zien het voldoen aan juridische verplichtingen als de belangrijkste reden om aan een code te voeren. "Gezien de eisen die voortvloeien uit de Sarbanes-Oxley Act en de US Federal Sentencing Guidelines alsmede uit nationale corporate governance codes en beursregels is dit begrijpelijk", constateert Muel Kaptein van KPMG Forensic & Integrity.

Kaptein: "Niet minder belangrijk echter is de doelstelling om een gedeelde organisatiecultuur te scheppen en het beschermen dan wel verbeteren van de reputatie van de organisatie. Minder vaak wordt een code ontwikkeld om de aansprakelijkheid te verminderen in het geval van een incident, het verbeteren van de concurrentiepositie of het voorkomen van nieuwe externe regelgeving."

De verantwoordelijkheid van de onderneming ten opzichte van de werknemer en van de werknemer ten opzichte van het bedrijf wordt in de meeste codes uitvoerig beschreven in de vorm van normen en regels.

Kaptein: "Normen bieden richtlijnen aan de leiding en de werknemers hoe zij moeten handelen in situaties waar zwartwitregels onmogelijk of onwenselijk zijn. De omgang met vertrouwelijke informatie wordt in 84% van de bedrijfscodes genormeerd en gereguleerd. Daarnaast wordt in 75% van de codes de juistheid van verslaglegging en de bescherming van de eigendommen van de organisatie als een verantwoordelijkheid van het personeel genoemd. De omgang met bedrijfstijd wordt echter in slechts 15% van de codes concreet uitgewerkt."

Uit het onderzoek van KPMG en de Erasmus Universiteit blijkt voorts dat meer dan 80% van de onderzochte bedrijven een specifieke training voor de werknemer aan de opgestelde code verbindt, een meldpunt heeft voor overtredingen op de code en de naleving controleert. Minder dan de helft van de bedrijven screent sollicitanten op de code, heeft naleving van de code opgenomen in de beoordelingsmaatstaven van het personeel en publiceert extern over de effectiviteit van de code. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656 7039.

© 2008 KPMG N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.