Ministerie van Economische Zaken


Heemskerk: `Consumentenautoriteit hard nodig'


22-05-2008 | nieuwsbericht | onderwerp: Consumentenbeleid


`De Consumentenautoriteit is hard nodig.' Dat zei staatssecretaris
Heemskerk op 22 mei 2008 bij het in ontvangst nemen van het
jaarverslag van de toezichthouder.


Te veel consumenten worden slecht geïnformeerd en op het verkeerde
been gezet.


Overal waar de Consumentenautoriteit onderzoek doet treft ze
overtredingen aan: bij webwinkels, in algemene voorwaarden of
SMS-diensten. Te vaak worden de rechten van de consument geschonden.
Heemskerk: 'Het optreden van de toezichthouder is goed voor de
consumenten, maar ook goed voor de bedrijven die zich wel aan de
regels houden.'

In 2007 heeft de autoriteit haar aandacht met name gericht op
prijzenfestivals, internethandel, algemene voorwaarden, garantie en
conformiteit en de reisbranche. De toezichthouder deed 99 onderzoeken
naar nationale inbreuken en vijftien naar grensoverschrijdende
inbreuken. In één zaak heeft de autoriteit een sanctie opgelegd van
88.000 euro.


De Consumentenautoriteit constateerde dat:


- bij negentig procent van de onderzochte webwinkels één of meer
tekortkomingen voorkomen;

- bij dertien onderzochte sets algemene voorwaarden er twaalf één of
meer onredelijke bedingen bevatten;

- bij een defect product en garantie de consument ten onrechte wordt
doorverwezen naar de fabrikant;

- aanbieders van SMS-diensten een 'gratis' ringtone aanbieden, maar
daarna een abonnement afsluiten.


ConsuWijzer


ConsuWijzer, het loket dat consumenten informeert over hun rechten en
plichten, blijkt een waardevol instrument. Marije Hulshof, directeur
van de Consumentenautoriteit: 'We hebben diverse zaken aangepakt na
meldingen op ConsuWijzer. We zien het versterken van de consument als
een belangrijke taak. Een weerbare consument dwingt ondernemers zijn
rechten te respecteren.'


Meer informatie


* www.consuwijzer.nl

* www.consumentenautoriteit.nl