AutoRai

Audi TT clubsport quattro: eersteklas open rijdersauto

(5/22/2008)
Audi presenteert tijdens de Wörtherseetour, die nog tot en met 25 mei duurt, een verder ontwikkelde versie van de TT clubsport quattro. Net als de TT clubsport quattro uit 2007 is ook dit nieuwe model een rasechte rijdersauto, die in alle opzichten zeer hoge prestaties levert.

De Audi TT clubsport quattro is purisme, maar dan wel op premiumniveau. Hij valt gelijk op door zijn lage voorruit waarin de A-stijlen vrijwel onzichtbaar zijn weggewerkt. De twee grote rolbeugels zijn niet alleen een typisch Speedster designelement, maar ze zorgen ook voor optimale veiligheid van de inzittenden. Diverse karakteristieke Audi designelementen als de single frame grille en de markante wielkasten zijn bij de TT clubsport quattro extra aangezet. Daarbij zorgen de 19 inch wielen in combinatie met de vergrote spoorbreedte (+ 6,6 cm) voor een verpletterende eerste indruk.

Pure sport, ook van binnen
Ook het interieur van de Audi TT clubsport quattro is puur sportief. Dat begint met de sportstoelen, die de bestuurder en de passagier zelfs onder de meest extreme omstandigheden (bijvoorbeeld bij circuitgebruik) stevig op hun plaats houden. De bestuurder heeft de beschikking over een afgeplat stuurwiel met extra grip. Achter dit stuur bevinden zich de âschakelflippersâ, die evenals een groot aantal andere interieurelementen in aluminium zijn uitgevoerd. Opmerkelijk detail: diverse interieurdelen zoals armsteunen, dashboard, de achterzijde van de stoelen en de middenconsole zijn bekleed met oranje leer.

Echte sportwagen
In de Audi TT clubsport quattro worden veel onderdelen gebruikt die rechtstreeks uit de autosport stammen. Zo is de 2.0 TFSI goed voor een vermogen van 220 kW/300 pk. Hij bereikt dus de magische grens van 150 pk/liter. Dankzij de speciale uitlaat laat deze motor ook horen wat hij in zijn mars heeft.
Het motorvermogen wordt via een S tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling over de vier wielen verdeeld. Deze versnellingsbak functioneert naar keuze als automaat of handgeschakelde transmissie. De Audi TT clubsport quattro heeft hetzelfde remsysteem als de zojuist geïntroduceerde Audi TTS. Dat betekent optimale remwerking én uithoudingsvermogen dankzij (onder andere) 340 mm-schijven vóór en 310 mm-schijven achter.
Een beperkte serieproductie van de Audi TT clubsport quattro behoort tot de mogelijkheden.