Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Cradle to Cradle ook omhelsd door bankwereld

Amsterdam, 22 mei 2008 - Cradle to Cradle, het gedachtegoed gebaseerd op de natuurlijke levenscyclus waarin afval voedsel is, leeft sterk in Nederland. Onlangs kwam heel ondernemend Zeeland bij elkaar om deze visie op duurzaam ondernemen in praktijk te brengen en ook de Nederlandse overheid is een overtuigd Cradle to Cradle-aanhanger. Inmiddels ziet ook het bankwezen de mogelijkheden van Cradle to Cradle en organiseert ABN Amro workshops voor haar klanten.

Cradle to Cradle (C2C) gaat over het ontwerpen en produceren van producten op een duurzame manier, waarin het afval ofwel in de biologische afvalketen terechtkomt en als organisch voedsel dient, ofwel in de technosfeer terugkomt en wordt hergebruikt voor hoogwaardige producten.

Petra Thissen van ABN Amro Corporate Clients Amsterdam zegt: "Wij zijn van mening dat duurzaam ondernemen steeds belangrijker wordt en kan bijdragen aan de winstgevendheid van een onderneming. De beste lange termijn investering is die in een duurzame toekomst. Wij organiseren bijeenkomsten om ondernemers op de hoogte te houden van ontwikkelingen in hun sector en/of bekend te maken met onderwerpen die bij kunnen dragen aan het succes van het bedrijf. Daarnaast brengt ABN Amro Bank graag ondernemers bij elkaar om te leren van elkaars ervaringen."

Gisteren vond alweer de tweede sessie plaats. C2C-ervaringsdeskundige Steelcase, C2C-adviesbureau BECO Group en Cradle Consult waren uitgenodigd om de ondernemers wegwijs te maken in de wereld van Cradle to Cradle. Thissen is tevreden over de grote interesse onder de klanten van ABN Amro. "We hebben nog een lange weg te gaan in Nederland, maar informatievoorziening is de eerste stap. Met onze workshops hopen we een grote groep te bereiken. Steelcase heeft tijdens de workshop veel concrete informatie gegeven. Het is een van de weinige organisaties in Nederland die ervaring heeft met Cradle to Cradle en die ervaring is zeer waardevol voor de deelnemers."

Basisvoorwaarden
Uit de workshop van gisteren zijn enkele basisvoorwaarden voor het succesvol implementeren van een duurzaamheidconcept naar voren gekomen als:
- Neem het op in de missie van uw bedrijf
- Zoek naar partners in de keten
- Probeer te achterhalen hoe de vraag naar duurzame producten is te stimuleren
- Probeer "out of the box" te denken over de productiemethode of andere processen

Over Steelcase
Steelcase helpt personen en bedrijven over de hele wereld effectiever te werken. Het bedrijf doet dit door kennis, producten en diensten te leveren die het mogelijk maken een inspirerende werkomgeving te creëren. Dit wordt bereikt door de integratie van architectuur, meubels en technologie. Steelcase is sinds 1974 wereldwijd marktleider in de kantoormeubelbranche. Elk Steelcase-product is milieuvriendelijk en duurzaam. Van het ontwerp op de tekentafel tot het einde van de levenscyclus spelen milieuoverwegingen een doorslaggevende rol bij productie, keuze voor stevige materialen, transport, gebruik, en hergebruik. Het bedrijf lanceerde het eerste Cradle to Cradle-product ter wereld: de Think stoel. Het portfolio van Steelcase bestaat uit interieurarchitectuurproducten, meubelsystemen, technologische producten, stoelen, verlichting en archiveringsgerelateerde producten en diensten. De omzet in boekjaar 2008 was ongeveer $ 3,4 miljard. Steelcase en zijn dochterondernemingen werken met dealers op meer dan 800 locaties, hebben fabrieken op meer dan 35 locaties en ongeveer 13.000 werknemers wereldwijd. De Class A Common Stock van de onderneming wordt verhandeld op de New York Stock Exchange onder het symbool SCS. Meer informatie vindt u op www.steelcase.nl



Ingezonden persbericht