Ingezonden persbericht


Nederlandse manager maakt hoge kosten voor zakelijk reizen Een op de vijf managers pakt regelmatig de fiets naar een vergadering

Amsterdam, 21 mei 2008 - De Nederlandse manager maakt hoge kosten voor buitenlandse zakenreizen. Gemiddeld vertoeft de Nederlandse manager 1,7 keer per jaar in het buitenland. Het reisbudget dat hij hiervoor beschikbaar heeft bedraagt maar liefst 13.100 euro per jaar. Omgerekend komt dat neer op een budget van 7.706 euro per buitenlandse reis. Dat is een opvallend verschil met Belgische managers. Managers bij onze zuiderburen gaan weliswaar vaker op buitenlandse zakenreis (gemiddeld: 2,6 keer per jaar), maar hebben met een totaal jaarbudget van 6.300 euro aanzienlijk minder te besteden. Een mogelijke verklaring voor dit verschil kan zijn dat Nederlandse managers andere reisbestemmingen hebben dan hun Belgische collega's. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Polycom, leverancier van apparatuur voor video- en audioconferencing.

Uit het Polycom-onderzoek blijkt verder dat Nederlandse managers gemiddeld 7,3 vergaderingen per week hebben. Daarvan vindt een gemiddelde van 4,8 vergaderingen plaats op het eigen kantoor en 2,5 meetings per week daarbuiten. De auto blijkt voor externe vergaderingen het meest populaire vervoermiddel. 85,3 procent van de Nederlandse managers pakt dit vervoersmiddel regelmatig om naar een vergadering te gaan. De trein is voor 34,3 procent regelmatig een optie. Opvallend is verder dat ruim een op de vijf Nederlandse managers vaak de fiets pakt naar een vergadering (21,5 procent).

Hoewel er redelijk veel vergaderd wordt, is men niet altijd overtuigd van het nut daarvan. Ruim tweederde van de Nederlandse managers (67,6 procent) met vergaderingen buiten de deur stelt met enige regelmaat vast dat zijn persoonlijke aanwezigheid niet vereist was. Van de managers met externe vergaderingen is 63,9 procent meer dan drie uur reistijd per week kwijt. Gemiddeld besteden de managers vier uur en 35 minuten per week aan het reizen naar vergaderingen buiten kantoor.

60,8 procent van de reizende Nederlandse managers is het (deels) eens met de stelling dat deze reistijd zijn productiviteit negatief beinvloedt. Ruim de helft (52,7 procent) geeft aan dat hij minimaal één keer per maand beperkt wordt in de mogelijkheden om informatie te delen met collega's.

Het grootste deel van de Nederlandse managers ziet daarom wel de voordelen van videoconferencing. Bijna de helft (49,9 procent) heeft interesse om dit te gebruiken en 6,5 procent heeft die mogelijkheid al. Op de vraag hoe ze videoconferencing zouden gebruiken, antwoordt 65,1 procent dit te willen voor de communicatie met andere kantoren binnen de eigen organisatie. Nederlandse managers staan trouwens meer open voor het gebruik van videoconferencing voor vergaderingen met klanten dan hun Belgische collega's. Van de Nederlanders is 9,6 procent daarin geïnteresseerd, tegen 3,9 procent van de Belgen.

"Door oplossingen aan te bieden die het virtueel vergaderen levensecht maken, willen we bedrijven de optie bieden om hun kosten voor zakelijke reizen te drukken", zegt Alain Wiedmer, vicepresident voor het Europese vasteland van Polycom. "Polycom maakt dan ook kwalitatief hoogstaande communicatie op afstand mogelijk, van spraak en afbeeldingen tot het uitwisselen van content."

In opdracht van Polycom ondervroeg het onafhankelijke onderzoeksbureau MarketCap 475 Nederlandse en 309 Belgische managers. De Belgische managers werken bij bedrijven met ten minste 50 werknemers, de Nederlandse managers bij bedrijven met ten minste 100 werknemers. Van de respondenten heeft 61 procent een functie op het niveau van middelmanagement. De overigen zijn senior managers of lid van de directieraad of raad van bestuur.

Over Polycom
Polycom, Inc. is wereldwijd marktleider op het gebied van Unified Collaborative Communications (UCC). De producten van dit bedrijf maximaliseren de efficiëntie en productiviteit van mensen en bedrijven. Polycom levert het breedste portfolio van high-definition telepresence-video-, draadloze en vaste spraak- en contentoplossingen. Gebruikers kunnen hiermee op de best mogelijke manier communiceren, ongeacht of het real-time interactie of on-demand video-streaming betreft. De op standaarden gebaseerde kwaliteitsproducten voor samenwerking en communicatie van Polycom zijn eenvoudig in te zetten en te beheren, en intuïtief te gebruiken. Ze integreren naadloos met de meeste telefonie- en presentatiegebaseerde netwerken. Polycom kenmerkt zich door zijn innovatieve technologie, een heldere visie op visuele communicatie, onderscheidende producten, samenwerkingsverbanden en hoogwaardige service. Om die reden is Polycom de beste keuze voor bedrijven die concurrentievoordeel willen behalen met bewezen en betrouwbare oplossingen.