Ingezonden persbericht


Persbericht Thuiswinkel Markt Monitor 2007-2

Thuiswinkelomzet alle verkoopkanalen stijgt naar 4,68 miljard

Omzetstijging van ruim 27 procent ten opzichte van 2006

De Nederlandse thuiswinkelbranche, verkoop van producten en diensten via internet, catalogi, post et cetera, heeft in 2007 een omzet van ¤ 4,68 miljard gerealiseerd. Dat is een stijging van 27,1% ten opzichte van 2006. Het grootste deel van de omzet, ¤ 3,89 miljard euro, is via internet gegenereerd, een groei van 38% in vergelijking met 2006. Dit blijkt uit de 'Thuiswinkel Markt Monitor 2007-2', het halfjaarlijkse onderzoek van Blauw Research naar consumentenbestedingen via internet en andere verkoopkanalen in samenwerking met Thuiswinkel.org.

De omzetstijging in de thuiswinkelbranche in 2007 is met 27,1% (tegen 13,2% in 2006) opvallend te noemen, omdat sprake is van een verdubbeling. De toename is ook aanzienlijk in vergelijking met de omzetontwikkeling in de detailhandel, die vorig jaar met gemiddeld 3,7% groeide.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: ,, De omzetstijging wordt vooral veroorzaak door toenemende consumentenbestedingen via het online kanaal. In 2007 zijn er 1,5 miljoen mensen bijgekomen die voor het eerste een online aankoop hebben gedaan. In de overige verkoopkanalen, zoals catalogi, post, telefoon, daalde de omzet met ruim 9% van ¤ 0,87 miljard in 2006 naar ¤ 0,79 miljard in 2007.'

Thuiswinkelen versus detailhandel

Consumenten gaven in 2007 ¤ 4,68 miljard uit aan producten en diensten via internet, catalogi, post, et cetera. In de reguliere detailhandel is in hetzelfde jaar een omzet van ¤ 86,2 miljard gerealiseerd. Dat betekent dat het aandeel thuiswinkelen van de detailhandel is gestegen van 4,43% in 2006 naar 5,43% in 2007.

Online aandeel ruim 83% van alle thuiswinkelverkopen

Via webwinkels is in 2007 een omzet van ¤ 3,9 miljard behaald, in 2006 was dat ¤ 2,82 miljard. In de afgelopen jaren is het online aandeel van de totale thuiswinkelomzet telkens toegenomen. In 2007 is 83,2% van de omzet van de thuiswinkelbranche middels het online verkoopkanaal gerealiseerd. Dat is een groei van 6,7% ten opzichte van 2006 toen 76,5% van de totale thuiswinkelomzet via internet werd gegenereerd. Ter vergelijking; in 2003, 2004 en 2005 was het aandeel van de online branche respectievelijk 49%, 59% en 68%.

Non-food verkoop thuiswinkelbranche

In 2007 is er voor ¤ 2,43 miljard aan producten verkocht via thuiswinkelen, waarvan bijna ¤ 1,65 miljard via internet. Het aandeel producten via thuiswinkelen binnen de non-food detailhandel stijgt daarmee naar 4,8% (dat was 4,2% in 2006).

De Thuiswinkel Markt Monitor is het halfjaarlijkse onderzoek naar consumentenbestedingen via internet en andere kanalen. Blauw Research voert het uit, in samenwerking met Thuiswinkel.org. De cijfers van de 800 leden van de branchevereniging zijn gekoppeld aan grootschalig consumentenonderzoek. De totale thuiswinkelmarkt wordt zo al sinds 1998 in kaart gebracht.

Thuiswinkel Markt Monitor 2007

Omzetontwikkeling online consumentenbestedingen en consumentenbestedingen van alle verkoopkanalen van de thuiswinkelbranche, zoals internet, post, catalogi et cetera, in miljoenen euro's per jaar:

Omzet online winkelen
In miljarden euro's

Omzet alle verkoopkanalen

In miljarden euro's

2003: ¤ 1.24

2003: ¤ 2.51

2004: ¤ 1.68

2004: ¤ 2.84

2005: ¤ 2.21

2005: ¤ 3.26

2006: ¤ 2.82

2006: ¤ 3.69

2007: ¤ 3.89

2007: ¤ 4.68

EINDE PERSBERICHT

----------
Opzet Thuiswinkel Markt Monitor

Online shopping via internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van producten/diensten voor privé-doeleinden bij bedrijven (b-t-c), waarbij de bestelling van de producten via internet (online) heeft plaatsgevonden (niet per se de betaling). Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b), online verkopen van consumenten onderling (c-t-c) en het aankopen van aandelen en telebankieren worden niet tot online shopping gerekend.

De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers in samenwerking met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers waaronder de leden van Thuiswinkel.org. Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=2000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shoppingmarkt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken.

In de rapportage 'Thuiswinkel Markt Monitor 2007-2 staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, de betaalmethoden en de consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.

Blauw Research

Blauw Research B.V. is het snelst groeiend top 10 onderzoeksbureau van Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Ze is actief in diverse werkvelden, zoals Marketing, Communicatie, (nieuwe) Media, Klant & Medewerkersrelaties en beleid in de publieke sector. In 2007 heeft Blauw Research met 110 medewerkers een omzet van ¤ 13 miljoen gerealiseerd. Meer over Blauw Research vindt u op http://www.blauw.com/.

Thuiswinkel.org

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van ruim 800 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg

De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post, en andere verkoopkanalen op afstand. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.

----------


Ingezonden persbericht