Rijksmuseum


Carel en Sylvia Willink, Amsterdam, 1977, op de achtergrond het Rijksmuseum

Rijksmuseum krijgt Sylvia en Carel Willink Fonds

Sylvia Willink-Quiël, weduwe van de imaginiair-realistische schilder Carel Willink (1900-1983), richt vandaag een nieuw Fonds op Naam van het Rijksmuseum op. Het fonds, genaamd Sylvia en Carel Willink Fonds, heeft als doel het museum in staat te stellen het werk van Carel Willink te bestuderen, te restaureren, te verwerven en uit te dragen om de bekendheid van zijn werk nationaal en -vooral- internationaal te vergroten.

Vorig jaar verwierf het Rijksmuseum een zelfportret van Willink uit 1937/38 dat de profeet Johannes voorstelt. Dit doek werd aangekocht van en deels geschonken door Sylvia Willink en krijgt een plaats in de vernieuwde opstelling na heropening van het hoofdgebouw van het Rijksmuseum. Zij schonk bovendien in november 2004 19 zeer belangrijke schetsboeken van de kunstenaar uit de periode 1917-1970. De band tussen de schilder Willink zelf en het Rijksmuseum was hecht en gaat ver terug. Hij bezocht het Rijksmuseum geregeld en werd daar gefascineerd door de oude schilderkunst. De tuin van het museum, waar hij van 1935 tot aan zijn dood tegenover woonde, figureert in veel van zijn schilderijen.

Sylvia Willink: 'Het is dit jaar 25 jaar geleden dat Carel is overleden. Het is een gebaar van liefde over het graf heen en een mogelijkheid om nog iets voor hem te doen, ook als ik er zelf niet meer ben'.

Ronald de Leeuw, hoofddirecteur van het Rijksmuseum: 'Ik ben erg blij met deze prachtige bestendiging van de lange relatie die Carel en Sylvia Willink met het Rijksmuseum hadden en hebben. Willink had een grote affectie voor het Rijksmuseum die op vele plaatsen in zijn werk is aan te wijzen'.