Erasmus Universiteit Rotterdam

Promotie R. Prins

Titel proefschrift
Modeling Consumer Adoption and Usage of Value-Added Mobile Services
---

Promotors:
prof.dr. Ph.H.B.F. Franses
prof.dr. P.C. Verhoef

---

Datum
23 mei 2008 11:00

---

Locatie:
Woudestein, Forumzaal

---

Faculteit
Faculteit der Economische Wetenschappen (FEW)

Trouwe en ervaren telecomklant is gevoeliger voor nieuwste snufjes

Telecom providers investeren voortdurend in technologieën om nieuwe diensten aan te bieden voor de mobiele telefoon, zoals mms, internet of video. Zeker in het begin maken meestal maar weinig consumenten gebruik van de diensten, waardoor de investeringen moeilijk worden terugverdiend. Remco Prins onderzocht wanneer en hoe een klant een nieuwe dienst uitprobeert. Hij ontdekte onder meer dat trouwe en ervaren klanten sneller instappen. Op vrijdag 23 mei 2008 verdedigt hij zijn proefschrift Modeling consumer adoption and usage of value-added mobile services aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Prins keek vooral naar het effect van de verschillende typen marketing op het gebruik van een nieuwe dienst, zoals direct marketing en massamarketing. Welk type klanten staan open voor nieuwe diensten? Heeft de marketing invloed op het moment dat een consument een nieuwe dienst uitprobeert? Hoe ontwikkelt zich zijn of haar gebruik in de loop van de tijd? De relatie tussen het type klant en het zogenaamde adoptiegedrag van extra diensten via de mobiele telefoon is nog maar weinig onderzocht.

Prins berekende dat hoe langer je bij een provider klant bent en hoe meer ervaring je met mobiele diensten in het algemeen hebt, hoe groter de kans is, dat je een nieuwe dienst uitprobeert. Hoe groter ook de effecten van marketing en de kans op een langduriger gebruik van de nieuwe dienst. Ook wordt de kans groter dat een klant een nieuwe dienst uitprobeert bij de eigen provider, als andere aanbieders reclame maken voor dezelfde dienst. Zoals ook al in eerdere onderzoeken is aangetoond is dit soort nieuwe diensten populairder onder jongeren en mannen.

Prins vergeleek bovendien het adoptiegedrag in de Verenigde Staten, Duitsland en Japan. In de Verenigde Staten was de neiging het grootste om nieuwe mobiele diensten uit te proberen om indruk te maken op anderen. Opvallend genoeg waren het in Japan relatief veel vrouwen die gebruik maakten van nieuwe mobiele diensten.

Het onderzoek van Remco Prins is verricht in het Erasmus Research Institute of Management (ERIM), de gezamenlijke door de KNAW erkende onderzoeksschool van Rotterdam School of Management/ Erasmus University en de Faculteit der Economische Wetenschappen. Aan ERIM zijn ruim 300 onderzoekers verbonden. ERIM organiseert tevens het Erasmus Doctoral Programme in Business and Management voor de opleiding van jonge, veelbelovende wetenschappers.