Promotie R. Prins
Titel proefschrift
Modeling Consumer Adoption and Usage of Value-Added Mobile Services
---
Promotors:
prof.dr. Ph.H.B.F. Franses
prof.dr. P.C. Verhoef
---
Datum
23 mei 2008 11:00
---
Locatie:
Woudestein, Forumzaal
---
Faculteit
Faculteit der Economische Wetenschappen (FEW)
Trouwe en ervaren telecomklant is gevoeliger voor nieuwste snufjes
Telecom providers investeren voortdurend in technologieën om nieuwe
diensten aan te bieden voor de mobiele telefoon, zoals mms, internet
of video. Zeker in het begin maken meestal maar weinig consumenten
gebruik van de diensten, waardoor de investeringen moeilijk worden
terugverdiend. Remco Prins onderzocht wanneer en hoe een klant een
nieuwe dienst uitprobeert. Hij ontdekte onder meer dat trouwe en
ervaren klanten sneller instappen. Op vrijdag 23 mei 2008 verdedigt
hij zijn proefschrift Modeling consumer adoption and usage of
value-added mobile services aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Prins keek vooral naar het effect van de verschillende typen marketing
op het gebruik van een nieuwe dienst, zoals direct marketing en
massamarketing. Welk type klanten staan open voor nieuwe diensten?
Heeft de marketing invloed op het moment dat een consument een nieuwe
dienst uitprobeert? Hoe ontwikkelt zich zijn of haar gebruik in de
loop van de tijd? De relatie tussen het type klant en het zogenaamde
adoptiegedrag van extra diensten via de mobiele telefoon is nog maar
weinig onderzocht.
Prins berekende dat hoe langer je bij een provider klant bent en hoe
meer ervaring je met mobiele diensten in het algemeen hebt, hoe groter
de kans is, dat je een nieuwe dienst uitprobeert. Hoe groter ook de
effecten van marketing en de kans op een langduriger gebruik van de
nieuwe dienst. Ook wordt de kans groter dat een klant een nieuwe
dienst uitprobeert bij de eigen provider, als andere aanbieders
reclame maken voor dezelfde dienst. Zoals ook al in eerdere
onderzoeken is aangetoond is dit soort nieuwe diensten populairder
onder jongeren en mannen.
Prins vergeleek bovendien het adoptiegedrag in de Verenigde Staten,
Duitsland en Japan. In de Verenigde Staten was de neiging het grootste
om nieuwe mobiele diensten uit te proberen om indruk te maken op
anderen. Opvallend genoeg waren het in Japan relatief veel vrouwen die
gebruik maakten van nieuwe mobiele diensten.
Het onderzoek van Remco Prins is verricht in het Erasmus Research
Institute of Management (ERIM), de gezamenlijke door de KNAW erkende
onderzoeksschool van Rotterdam School of Management/ Erasmus
University en de Faculteit der Economische Wetenschappen. Aan ERIM
zijn ruim 300 onderzoekers verbonden. ERIM organiseert tevens het
Erasmus Doctoral Programme in Business and Management voor de
opleiding van jonge, veelbelovende wetenschappers.
Erasmus Universiteit Rotterdam