Radboud Universiteit Nijmegen


RU-spin-off RE-Phrase van start

Datum bericht: 21 mei 2008

'Goedemorgen, wat kan ik voor u doen?' 'Ik wil graag informatie over de studies van de Radboud Universiteit.' 'We hebben erg veel studies, welke richting heeft vooral je interesse?' Veel gesprekken met helpdeskbalies verlopen langs voorspelbare patronen. 'Chat by click' is een techniek om met behulp van deze vaste vragen en antwoorden automatisch en toch persoonlijk te communiceren met vragenstellers op het web. Het uit de Radboud Universiteit voortgekomen bedrijf RE-phrase gaat deze techniek op de markt brengen. Vrijdag 23 mei houdt het bedrijf een feestelijke startbijeenkomst.

Bij 'Chat by click' klikt de vragensteller zinnen of vragen aan, waarna een geautomatiseerde helpdesk vervolgens de antwoorden geeft. Bij die antwoorden verschijnen dan nieuwe vervolgvragen die de gebruiker ook weer kan aanklikken. Zo ontstaat een dialoog die steeds dieper in de materie duikt, met een doorgaans bevredigende uitkomst.

De techniek komt voort uit onderzoek van prof. Peter Desain van het Nijmegen Institute for Cognition and Information en is met geld van technologiestichting STW verder ontwikkeld tot een prototype. RE-phrase gaat nu - met een investering van PPM Oost - deze innovatieve technologie ontwikkelen tot een commercieel product. Bedrijven en instellingen kunnen daarbij zelf met eigen vragen en antwoorden hun geautomatiseerde helpdesk-op-maat opbouwen.

Informatie leesbaarder en makkelijker
De voordelen van deze applicatie, die de statische informatie van het web combineert met interactieve communicatie, zijn legio. De dialoogmethode maakt informatie leesbaarder, makkelijker te begrijpen en beter doseerbaar dan een tekst met veel uitleg. Het is een vorm van interactiviteit waardoor de vrager eerder en preciezer van alles aan de weet komt doordat beide partijen zich beter kunnen inleven in het vraag- en antwoordspel. 'Is dit wat u wilt weten?' Heeft een gebruiker een nieuwe vraag, die nog niet in het systeem zit, dan staat de helpdesk niet meteen met de mond vol tanden. In dat geval wordt de vraag online doorgeleid naar een `niet-digitale' deskundige of een e-mailadres, zodat er altijd een antwoord komt. De vraag en het bijbehorende antwoord worden gestructureerd opgeslagen, zodat het netwerk van vragen en antwoorden gestadig en onbeperkt groeit.

Tal van variatiemogelijkheden
Behalve klikvragen heeft het product van RE-phrase tal van variatiemogelijkheden: van een KlikTolk, een met audio aangevulde taalgids op een gsm, bijvoorbeeld te gebruiken bij een doktersbezoek in het buitenland, tot KlikSter, voor een één-op-één chat met bekende personen die kan worden gebruikt bij tv-programma's zoals Idols of een chat met de minister-president.

Voor demo's van de RE-phrase technologie zie www.klikvraag.com