Radboud Universiteit Nijmegen
RU-spin-off RE-Phrase van start
Datum bericht: 21 mei 2008
'Goedemorgen, wat kan ik voor u doen?' 'Ik wil graag informatie over
de studies van de Radboud Universiteit.' 'We hebben erg veel studies,
welke richting heeft vooral je interesse?' Veel gesprekken met
helpdeskbalies verlopen langs voorspelbare patronen. 'Chat by click'
is een techniek om met behulp van deze vaste vragen en antwoorden
automatisch en toch persoonlijk te communiceren met vragenstellers op
het web. Het uit de Radboud Universiteit voortgekomen bedrijf
RE-phrase gaat deze techniek op de markt brengen. Vrijdag 23 mei houdt
het bedrijf een feestelijke startbijeenkomst.
Bij 'Chat by click' klikt de vragensteller zinnen of vragen
aan, waarna een geautomatiseerde helpdesk vervolgens de antwoorden
geeft. Bij die antwoorden verschijnen dan nieuwe vervolgvragen die de
gebruiker ook weer kan aanklikken. Zo ontstaat een dialoog die steeds
dieper in de materie duikt, met een doorgaans bevredigende uitkomst.
De techniek komt voort uit onderzoek van prof. Peter Desain van het
Nijmegen Institute for Cognition and Information en is met geld van
technologiestichting STW verder ontwikkeld tot een prototype.
RE-phrase gaat nu - met een investering van PPM Oost - deze
innovatieve technologie ontwikkelen tot een commercieel product.
Bedrijven en instellingen kunnen daarbij zelf met eigen vragen en
antwoorden hun geautomatiseerde helpdesk-op-maat opbouwen.
Informatie leesbaarder en makkelijker
De voordelen van deze applicatie, die de statische informatie van het
web combineert met interactieve communicatie, zijn legio. De
dialoogmethode maakt informatie leesbaarder, makkelijker te begrijpen
en beter doseerbaar dan een tekst met veel uitleg. Het is een vorm van
interactiviteit waardoor de vrager eerder en preciezer van alles aan
de weet komt doordat beide partijen zich beter kunnen inleven in het
vraag- en antwoordspel. 'Is dit wat u wilt weten?'
Heeft een gebruiker een nieuwe vraag, die nog niet in het systeem zit,
dan staat de helpdesk niet meteen met de mond vol tanden. In dat geval
wordt de vraag online doorgeleid naar een `niet-digitale' deskundige
of een e-mailadres, zodat er altijd een antwoord komt. De vraag en het
bijbehorende antwoord worden gestructureerd opgeslagen, zodat
het netwerk van vragen en antwoorden gestadig en onbeperkt groeit.
Tal van variatiemogelijkheden
Behalve klikvragen heeft het product van RE-phrase tal van
variatiemogelijkheden: van een KlikTolk, een met audio aangevulde
taalgids op een gsm, bijvoorbeeld te gebruiken bij een doktersbezoek
in het buitenland, tot KlikSter, voor een één-op-één chat met bekende
personen die kan worden gebruikt bij tv-programma's zoals Idols of een
chat met de minister-president.
Voor demo's van de RE-phrase technologie zie www.klikvraag.com