Arcares
Branchevereniging voor Verpleging en Verzorging
Leden ActiZ verbinden zich aan Verantwoorde Zorg
Wie lid is of wil worden van ActiZ werkt mee aan transparantie en
kwaliteitsverbetering van de zorg in verpleeg- en verzorgingshuizen en
de thuiszorg. Leden doen dit door de geleverde zorg op een zelfde
manier te meten en de resultaten daarvan te laten zien op
Kiesbeter.nl. Dit hebben de leden van ActiZ besloten op de algemene
ledenvergadering van 21 mei. ActiZ is voorstander van een sterkere
positie van de cliënt en geeft hiermee invulling aan het recht op
keuze en keuze-informatie. Het Kwaliteitskader Verantwoorde Zorg (KVZ)
is een nieuwe methode om kwaliteit te meten die vanaf 2007 wordt
gebruikt, waarbij prestaties op objectieve wijze onderling vergeleken
kunnen worden.
De ouderenzorg werkt hard aan openheid en kwaliteitsverbetering,
ondanks steeds krapper wordende budgetten en dito arbeidsmarkt. Met
het Kwaliteitskader laat de branche op een inzichtelijke manier zien
hoe zij presteert en wat het oordeel van cliënten is. Zij kunnen in de
zomer op Kiesbeter.nl zien hoe de verschillende zorgorganisaties
scoren op allerlei onderwerpen. Voor de zorgaanbieder zelf leveren de
resultaten van het KVZ waardevolle informatie op om de zorg te
verbeteren. Daarnaast leggen de zorgaanbieders op deze manier
verantwoording af aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg en aan
andere partijen.
Wat is het Kwaliteitskader Verantwoorde Zorg?
Het Kwaliteitskader Verantwoorde zorg is een transparante meetmethode
waarmee de geleverde zorg op twee manieren gemeten worden: via
zorginhoudelijke indicatoren zoals het aantal valincidenten en
doorligwonden, en via de ervaringen van de cliënten. Dit levert
conclusies op over de resultaten van de geleverde zorg die onderling
vergeleken kunnen worden. Uniek is dat het een zeer breed gedragen
kwaliteitskader is. Het komt voort uit de normen voor Verantwoorde
Zorg die de branche heeft opgesteld samen met cliënten- en
beroepsorganisaties, in overleg met de Inspectie, VWS en
Zorgverzekeraars Nederland. Hierin staan de beleving van de cliënt en
de gezondheidsrisico's centraal.