Saxion Hogescholen
BR>

vr 23 mei 2008

Risico's transport CO2 en waterstof nog onduidelijk

Risico's transport CO2 en waterstof nog onduidelijk

Over de risico's van het transporterenvan CO2 en waterstof is nog te weinig bekend. Dat vindt lector Risicobeheersing Menso Molag van Saxion Hogescholen. Om misinvesteringen en vertraging bij het realiseren een duurzame energievoorziening te voorkomen, is het zaak zo snel mogelijk onderzoek te starten. Molag onderbouwt zijn visie tijdens een rede op 23 mei, ter ere van zijn installatie als lector Risicobeheersing bij Saxion Hogescholen.

De komende jaren worden veel maatregelen genomen om de klimaatverandering te remmen. Willen we onze landelijke en Europese ambities halen, dan moeten we inzetten op duurzaam opgewekte energie en efficiënter energiegebruik. Bijvoorbeeld door auto's te laten rijden op waterstof. Energie opwekken met fossiele brandstoffen blijft echter noodzakelijk. Er gaan stemmen op om een groot deel van de CO2 uitstoot die hierbij ontstaat af te vangen en op te slaan in ondergrondse uitgeputte gas- en oliereservoirs. "Naar de opslag en afvang van CO2 wordt wel veel onderzoek gedaan, maar voor de risico's van het transport is nog te weinig aandacht," aldus Molag. Terwijl het vrijkomen van CO2, door bijvoorbeeld een ongeval tijdens transport, gevolgen kan hebben voor de gezondheid van omwonenden.

Transport door bewoonde gebieden

Afvang van CO2 gebeurt bij de grote gebruikers van fossiele energie, zoals raffinaderijen, petrochemische bedrijven en elektriciteitscentrales. Die hoofdzakelijk in de grote havengebieden (Eemsmond, IJmond, Rijnmond) en in Limburg te vinden zijn. De potentiële grote opslaglocaties voor CO2 zijn uitgeputte gasvelden in Noord-Nederland en de Noordzee. Transport vindt dus plaats over grote afstand en gedeeltelijk door bewoond gebied. We weten nog niet precies welke risico's we lopen wat we moeten doen als er iets misgaat. Dezelfde onzekerheden gelden voor de distributie-infrastructuur van waterstof. Bij het tanken en het vervoeren van waterstof zouden bestuurder en passagiers even veilig kunnen rijden als in een auto met conventionele brandstoffen. Hoe we dat kunnen realiseren is nog niet uitgekristalliseerd.

Nieuwe energie in een veilige leefomgeving

In zijn rede beargumenteert Molag dat eenovergang naar een klimaatneutrale energievoorziening met behoud van veiligheid in de leefomgeving wel degelijk mogelijk is, mits er nu met onderzoek wordt gestart. Dan kunnen we veiligheidsaspecten van het begin af aan meenemen bij de selectie van maatregelen die moeten leiden tot duurzamer energieverbruik, uitvoeringsvarianten en locatievarianten voor de opslag van CO2. En kunnen we de juiste keuzes maken bij bijvoorbeeld het aanwijzen van locaties voor nieuwbouw. Bovendien kunnen we ons beter voorbereiden op calamiteiten, mocht er toch een keer iets misgaan.


------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------------

Meer informatie: Menso Molag, 06-51521200. Zijn volledige rede met als titel `nieuwe energie in een veilige leefomgeving' is op te vragen viainfo@kenniscentrumleefomgeving.nl