Saxion Hogescholen
BR>
vr 23 mei 2008
Risico's transport CO2 en waterstof nog onduidelijk
Risico's transport CO2 en waterstof nog onduidelijk
Over de risico's van het transporterenvan CO2 en waterstof is nog te
weinig bekend. Dat vindt lector Risicobeheersing Menso Molag van
Saxion Hogescholen. Om misinvesteringen en vertraging bij het
realiseren een duurzame energievoorziening te voorkomen, is het zaak
zo snel mogelijk onderzoek te starten. Molag onderbouwt zijn visie
tijdens een rede op 23 mei, ter ere van zijn installatie als lector
Risicobeheersing bij Saxion Hogescholen.
De komende jaren worden veel maatregelen genomen om de
klimaatverandering te remmen. Willen we onze landelijke en Europese
ambities halen, dan moeten we inzetten op duurzaam opgewekte energie
en efficiënter energiegebruik. Bijvoorbeeld door auto's te laten
rijden op waterstof. Energie opwekken met fossiele brandstoffen blijft
echter noodzakelijk. Er gaan stemmen op om een groot deel van de CO2
uitstoot die hierbij ontstaat af te vangen en op te slaan in
ondergrondse uitgeputte gas- en oliereservoirs. "Naar de opslag en
afvang van CO2 wordt wel veel onderzoek gedaan, maar voor de risico's
van het transport is nog te weinig aandacht," aldus Molag. Terwijl het
vrijkomen van CO2, door bijvoorbeeld een ongeval tijdens transport,
gevolgen kan hebben voor de gezondheid van omwonenden.
Transport door bewoonde gebieden
Afvang van CO2 gebeurt bij de grote gebruikers van fossiele energie,
zoals raffinaderijen, petrochemische bedrijven en
elektriciteitscentrales. Die hoofdzakelijk in de grote havengebieden
(Eemsmond, IJmond, Rijnmond) en in Limburg te vinden zijn. De
potentiële grote opslaglocaties voor CO2 zijn uitgeputte gasvelden in
Noord-Nederland en de Noordzee. Transport vindt dus plaats over grote
afstand en gedeeltelijk door bewoond gebied. We weten nog niet precies
welke risico's we lopen wat we moeten doen als er iets misgaat.
Dezelfde onzekerheden gelden voor de distributie-infrastructuur van
waterstof. Bij het tanken en het vervoeren van waterstof zouden
bestuurder en passagiers even veilig kunnen rijden als in een auto met
conventionele brandstoffen. Hoe we dat kunnen realiseren is nog niet
uitgekristalliseerd.
Nieuwe energie in een veilige leefomgeving
In zijn rede beargumenteert Molag dat eenovergang naar een
klimaatneutrale energievoorziening met behoud van veiligheid in de
leefomgeving wel degelijk mogelijk is, mits er nu met onderzoek wordt
gestart. Dan kunnen we veiligheidsaspecten van het begin af aan
meenemen bij de selectie van maatregelen die moeten leiden tot
duurzamer energieverbruik, uitvoeringsvarianten en locatievarianten
voor de opslag van CO2. En kunnen we de juiste keuzes maken bij
bijvoorbeeld het aanwijzen van locaties voor nieuwbouw. Bovendien
kunnen we ons beter voorbereiden op calamiteiten, mocht er toch een
keer iets misgaan.
------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------------
Meer informatie: Menso Molag, 06-51521200. Zijn volledige rede met als
titel `nieuwe energie in een veilige leefomgeving' is op te vragen
viainfo@kenniscentrumleefomgeving.nl