Vlaamse Overheid

door studenten

Meer dan 1600 kansarme leerlingen begeleid door studenten

Frank Vandenbroucke vice-minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming

vrijdag 23 mei 2008
Persbericht Frank Vandenbroucke en Koning Boudewijnstichting Evaluatie toont meerwaarde, Vandenbroucke verlengt projecten Als leerlingen na de lessen begeleid worden door een student, is dat goed voor de leerling én voor de student. Dat blijkt uit de studie `Tutors maken het verschil. Tutoring- en begeleidingsinitiatieven in het Vlaamse onderwijs' die de Koning Boudewijnstichting en Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke lieten maken door de Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit van Gent en waarvan de resultaten op vrijdag 23 mei 2008 werden besproken tijdens een studiedag te Leuven. De minister maakte er bekend dat hij 200.000 euro uittrekt om de bestaande projecten met een jaar te verlengen. Dat is nodig om na te gaan onder welke voorwaarden de aanpak eventueel veralgemeend kan worden.

Recent doken in Vlaanderen onafhankelijk van elkaar initiatieven op waarbij leerlingen (tutees) uit het basis- of secundair onderwijs begeleid worden door studenten (tutors) uit het hoger onderwijs. De betrokken leerlingen zijn kinderen of jongeren die het moeilijk hebben op school, vaak omdat ze uit een kansarm milieu komen of de onderwijstaal onvoldoende onder de knie hebben.

Om na te gaan wat het effect van deze projecten is, sloot minister Vandenbroucke een overeenkomst met de Koning Boudewijnstichting. Onder de hoede van de KBS liepen immers 11 partnerschappen in Vlaanderen, waar in totaal 650 studenten en 1630, vaak kansarme, leerlingen bij betrokken waren. Met de financiële steun van Vandenbroucke kon de Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit van Gent de 11 KBS-projecten evalueren. Bovendien kwamen ze nog 24 gelijkaardige initiatieven op het spoor. Een ruwe schatting leert dat bij deze 35 projecten samen zeker 3000 leerlingen betrokken waren en meer dan 1000 studenten.

De informatie voor het gevoerde onderzoek werd in eerste instantie verzameld aan de hand van interviews met projectverantwoordelijken, tutors, tutees en betrokkenen uit de partnerscholen en het hoger onderwijs. Daarnaast vond er ook een kwantitatief onderzoeksluik plaats aan de hand van een online bevraging onder de betrokken partijen.

Wat zijn de voornaamste bevindingen?

Er is eensgezindheid over de positieve effecten, zowel voor tutors als voor de tutees. Het bevordert de studiemotivatie, het zelfvertrouwen en het zelfbeeld van de leerlingen. Bovendien leren leerlingen efficiënter studeren, dankzij de begeleiding die individueel of in kleine groepen gebeurt. Voor de tutors biedt deze aanpak een uitgelezen kans om meer sociaal-communicatieve en begeleidingsvaardigheden op te doen. Bovendien krijgen ze een beter zicht op de invloed van het thuismilieu van leerlingen en leren ze omgaan met diversiteit in het onderwijs.

De onderzoekers besluiten dat het succes van `student tutoring' afhangt van de manier waarop de scholen en het hoger onderwijs het project echt inbouwen in hun beleid. Bij de verschillende betrokken partners moet ook duidelijk een coördinator aanwezig zijn. De tutors moeten permanente ondersteund worden en elke betrokken partij moet goed op de hoogte zijn van de werkzaamheden en verwachtingen. Beleidsmakers worden verzocht om kwaliteitsstandaarden te ontwikkelen voor `student tutoring' en blijvend aan visieontwikkeling te doen.

Omdat zeker deze laatste zaken nog bijkomende inspanningen vragen zal Vlaams minister Frank Vandenbroucke de nodige middelen vrijmaken om de projecten verder te verlengen, te begeleiden en te laten onderzoeken voor het schooljaar 2008-2009. De Europese Commissie (DG Educatie) neemt deze maatregel ook op in haar ontwerp van groenboek, die ze in juni zal lanceren, rond de toekomst van onderwijs en migratie in Europa.

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Ward Verhaeghe, woordvoerder van minister Vandenbroucke Tel: 02 552 68 00
GSM: 0476 60 02 15
Email: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be