VVD


23-5-2008

Collectieve verhaalsmogelijkheden voor consumenten in de EU

Deze week stemde het Europees Parlement over een voorstel van de Europese Commissie voor de nieuwste vorm van consumentenbescherming op EU-niveau: het zogeheten 'collective redress'-systeem.

Het voorstel, onderdeel van de EU-strategie voor consumentenbeleid, houdt in dat consumenten meer mogelijkheden krijgen om grensoverschrijdende collectieve claims voor te bereiden tegen bedrijven die de Europese regels schenden.

Volgens Toine Manders, VVD-Europarlementariër en coördinator in de commissie interne markt en consumentenbescherming, is met aanname van het voorstel een einde gekomen aan de onzekere positie van consumenten. Manders: "Door het openstellen van de grenzen van de EU voor vrij verkeer van goederen en diensten kunnen consumenten steeds meer over de eigen landsgrenzen dingen kopen. Maar bij geschillen met een buitenlands bedrijf blijkt het voor de consument lastig om het bedrijf in kwestie te benaderen voor een claim. Dit komt doordat consumenten geen volledige kennis van hun rechten hebben in geval van problemen aangezien ze in grensoverschrijdende gevallen met uiteenlopende nationale regelingen te maken krijgen. Een Europabreed collectief verhaalssysteem is daarom onontbeerlijk. Een echte interne markt met mobiele consumenten moet hun de instrumenten geven om een schadeloosstelling te verkrijgen mocht er iets verkeerd gaan. Hierdoor zal het consumentenvertrouwen in de EU toenemen."

Ook komt er een onderzoek van de Europese Commissie naar het instellen van een speciale Europese ombudsman die de collectieve verhaalsklachten in de EU zou moeten coördineren. Manders: "We moeten ervoor waken dat we in Europa niet dezelfde claimcultuur en uitwassen als in de Verenigde Staten krijgen. Een collectieve claim op EU-niveau moet altijd verband blijven houden met de feitelijke schade die is opgetreden."