23-5-2008
Collectieve verhaalsmogelijkheden voor consumenten in de EU
Deze week stemde het Europees Parlement over een voorstel van de
Europese Commissie voor de nieuwste vorm van consumentenbescherming op
EU-niveau: het zogeheten 'collective redress'-systeem.
Het voorstel, onderdeel van de EU-strategie voor consumentenbeleid,
houdt in dat consumenten meer mogelijkheden krijgen om
grensoverschrijdende collectieve claims voor te bereiden tegen
bedrijven die de Europese regels schenden.
Volgens Toine Manders, VVD-Europarlementariër en coördinator in de
commissie interne markt en consumentenbescherming, is met aanname van
het voorstel een einde gekomen aan de onzekere positie van
consumenten. Manders: "Door het openstellen van de grenzen van de EU
voor vrij verkeer van goederen en diensten kunnen consumenten steeds
meer over de eigen landsgrenzen dingen kopen. Maar bij geschillen met
een buitenlands bedrijf blijkt het voor de consument lastig om het
bedrijf in kwestie te benaderen voor een claim. Dit komt doordat
consumenten geen volledige kennis van hun rechten hebben in geval van
problemen aangezien ze in grensoverschrijdende gevallen met
uiteenlopende nationale regelingen te maken krijgen. Een Europabreed
collectief verhaalssysteem is daarom onontbeerlijk. Een echte interne
markt met mobiele consumenten moet hun de instrumenten geven om een
schadeloosstelling te verkrijgen mocht er iets verkeerd gaan. Hierdoor
zal het consumentenvertrouwen in de EU toenemen."
Ook komt er een onderzoek van de Europese Commissie naar het instellen
van een speciale Europese ombudsman die de collectieve
verhaalsklachten in de EU zou moeten coördineren. Manders: "We moeten
ervoor waken dat we in Europa niet dezelfde claimcultuur en uitwassen
als in de Verenigde Staten krijgen. Een collectieve claim op EU-niveau
moet altijd verband blijven houden met de feitelijke schade die is
opgetreden."
VVD