23-5-2008
Spelers Staatsloterij dubbel gefopt!
Aan precies datgene wat loterijsverlies.nl zegt te bestrijden -
misleiding van consumenten door de Staatsloterij - maakt zij zichzelf
schuldig. Onder het mom van een goedkope actie verdient juridisch
adviesbureau Morand mogelijk meer dan een miljoen euro aan consumenten
die hopen genoegdoening te krijgen voor de jarenlange misleidende
advertenties
De kleine lettertjes van de overeenkomst die consumenten met Morand
aangaan schetsen een te positief beeld van de winkansen voor
consumenten. Morand maakt zichzelf schuldig aan misleiding door in de
algemene voorwaarden te stellen dat de juridische procedure goedkoop
is terwijl de totale opbrengst voor het adviesbureau, nog voordat zij
een tegenprestatie hebben geleverd, vele honderdduizenden euro's of
misschien wel meer dan een miljoen euro bedraagt.
Toine Manders(VVD) heeft als voormalig letselschade advocaat veel
ervaring met schadeclaims in Nederland. Hij werkt in het Europees
Parlement hard aan een voorstel om een eenduidig systeem van
collectieve acties in Europa in te voeren. Consumenten kunnen dan
gezamenlijk gemakkelijker genoegdoening krijgen als zij over de grens
worden bedonderd. Manders maakt zich zorgen over de actie die Morand
is gestart: "Consumenten die meedoen met loterijverlies.nl lopen het
risico straks twee keer te worden gefopt. De kans dat zij meer
terugkrijgen dan zij als inleg moeten betalen is uiterst klein maar
dat vermeldt Morand niet op haar site".
Consumenten zijn al snel bijna vijftig euro kwijt aan inschrijfgeld
(nu al ruim15.000 x 50 = ¾ miljoen euro). Dit lijkt niet veel geld
als Morand haar belofte waar kan maken een gigantische schadesom
veilig te stellen voor haar cliënten. Maar in Nederland is de rechter
aanmerkelijk terughoudender met het toekennen van hoge
schadevergoedingen dan in de Verenigde Staten, waar dergelijke acties
aan de orde van de dag zijn. Consumenten moeten bovenop het
inschrijfgeld ook nog een keer 15% afstaan van de uitgekeerde som.
Manders: "Dat is big business voor Morand en de consumenten moeten nog
maar hopen dat het deel dat zij terugkrijgen bij een mogelijke
uitkering van een schadebedrag hoger is dan de inleg die zij al hebben
moeten betalen. Morand volgt hiermee de Amerikaanse praktijken waar
het vooral de advocaten zijn die onevenredig verdienen aan dergelijke
juridische acties.
Consumenten acties bij de rechter zijn prima, maar wel tegen redelijke
rechtsbijstandskosten. Ik werk eraan om deze excessieve oneerlijke
praktijken via Europese regels aan banden te leggen!"
VVD