VVD


23-5-2008

Spelers Staatsloterij dubbel gefopt!

Aan precies datgene wat loterijsverlies.nl zegt te bestrijden - misleiding van consumenten door de Staatsloterij - maakt zij zichzelf schuldig. Onder het mom van een goedkope actie verdient juridisch adviesbureau Morand mogelijk meer dan een miljoen euro aan consumenten die hopen genoegdoening te krijgen voor de jarenlange misleidende advertenties

De kleine lettertjes van de overeenkomst die consumenten met Morand aangaan schetsen een te positief beeld van de winkansen voor consumenten. Morand maakt zichzelf schuldig aan misleiding door in de algemene voorwaarden te stellen dat de juridische procedure goedkoop is terwijl de totale opbrengst voor het adviesbureau, nog voordat zij een tegenprestatie hebben geleverd, vele honderdduizenden euro's of misschien wel meer dan een miljoen euro bedraagt.

Toine Manders(VVD) heeft als voormalig letselschade advocaat veel ervaring met schadeclaims in Nederland. Hij werkt in het Europees Parlement hard aan een voorstel om een eenduidig systeem van collectieve acties in Europa in te voeren. Consumenten kunnen dan gezamenlijk gemakkelijker genoegdoening krijgen als zij over de grens worden bedonderd. Manders maakt zich zorgen over de actie die Morand is gestart: "Consumenten die meedoen met loterijverlies.nl lopen het risico straks twee keer te worden gefopt. De kans dat zij meer terugkrijgen dan zij als inleg moeten betalen is uiterst klein maar dat vermeldt Morand niet op haar site".

Consumenten zijn al snel bijna vijftig euro kwijt aan inschrijfgeld (nu al ruim15.000 x 50 = ¾ miljoen euro). Dit lijkt niet veel geld als Morand haar belofte waar kan maken een gigantische schadesom veilig te stellen voor haar cliënten. Maar in Nederland is de rechter aanmerkelijk terughoudender met het toekennen van hoge schadevergoedingen dan in de Verenigde Staten, waar dergelijke acties aan de orde van de dag zijn. Consumenten moeten bovenop het inschrijfgeld ook nog een keer 15% afstaan van de uitgekeerde som. Manders: "Dat is big business voor Morand en de consumenten moeten nog maar hopen dat het deel dat zij terugkrijgen bij een mogelijke uitkering van een schadebedrag hoger is dan de inleg die zij al hebben moeten betalen. Morand volgt hiermee de Amerikaanse praktijken waar het vooral de advocaten zijn die onevenredig verdienen aan dergelijke juridische acties.

Consumenten acties bij de rechter zijn prima, maar wel tegen redelijke rechtsbijstandskosten. Ik werk eraan om deze excessieve oneerlijke praktijken via Europese regels aan banden te leggen!"