Ministerie van Economische Zaken


Keuze tracé hoogspanningslijn Wateringen-Zoetermeer


23-05-2008 | persbericht | onderwerp: Randstad 380


Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken heeft in overleg
met minister Cramer van Ruimte en Milieu de keuze van het tracé voor
de Zuidring van de Randstad 380 kV hoogspanningsverbinding tussen
Wateringen en Zoetermeer vastgesteld.


De hoogspanningsverbinding bestaat behalve uit deze Zuidring van 22 km
ook uit een Noordring van 65 km, die van Zoetermeer naar Beverwijk
loopt. De aanleg van de Zuidring is het meest urgent en moet uiterlijk
in 2011 gereed zijn om de elektriciteitsvoorziening in de regio te
kunnen waarborgen. Een te late realisering van de Zuidring zou ook
voor de tuinders in het Westland grote problemen opleveren met
betrekking tot de mogelijkheid om via warmtekrachtkoppeling (WKK)
opgewekte stroom aan het net te leveren.


Bij de keuze voor ondergrondse aanleg van het tracé spelen bijzondere
omstandigheden een rol. Het kan dan gaan om trajecten waar de
hoogspanningslijn te dicht bij woonwijken komt te lopen of waar de
verbinding landschappelijk of ecologisch waardevolle gebieden
doorsnijdt. Bij de beoordeling hiervan hebben de ministers de
ingediende zienswijzen en de daarin aangedragen argumentatie naar
aanleiding van de eerder gepubliceerde voorlopige tracékeuze in de
startnotitie meegewogen evenals de resultaten van de voorlopige
milieu-effectrapportage (MER) alsmede de inbreng in bestuurlijk
overleg door provincie en gemeenten. Ook speelt een rol een nadere
beoordeling door de beheerder van het hoogspanningsnet TenneT, waarin
wordt geconcludeerd dat aan het over grotere afstanden ondergronds
aanleggen van 380 kV netten risico's voor de netstabiliteit verbonden
zijn. TenneT adviseert om die reden om niet meer dan een kwart van de
hele Randstad 380 kV lijn ondergronds aan te leggen. Ook de
hersteltijd van storingen wordt door ondergrondse aanleg negatief
beïnvloed. Daarnaast is ondergrondse aanleg zo'n 10 miljoen euro per
kilometer duurder.


Rekening houdend met de mogelijke knelpunten in de Noordring hebben de
ministers ervoor gekozen in de Zuidring ongeveer 10 kilometer
ondergronds aan te leggen. Naast de al in de Startnotitie voorgestelde
ondergrondse aanleg in de Zuidpolder en de zogeheten Klapwijkse Knoop
is er voor gekozen om ook de verbinding ten zuiden van Delft
ondergronds aan te leggen. De ondergrondse verbinding vanuit de
Klapwijkse Knoop wordt ten opzichte van het voorlopige voorkeurstracé
uit de startnotitie met ongeveer 1 kilometer verlengd in de richting
van transformatorstation Bleiswijk.

Hiermee worden de landschappelijk waardevolle gebieden Midden Delfland
en Zuidpolder ontzien, net als de leefomgeving van de woonwijken van
Pijnacker en Berkel Rodenrijs, aangeduid als de Klapwijkse Knoop.


De ministers hebben hun besluit over de tracékeuze in een brief aan de
Tweede Kamer toegelicht. Op basis hiervan zal TenneT de aanvragen voor
alle benodigde vergunningen en ontheffingen bij de verschillende
bestuursorganen indienen. Ondertussen werken de ministers aan een
ontwerp rijksinpassingsplan waarin de tracékeuze wordt verwerkt. Begin
oktober zal dit plan samen met het definitieve Milieueffectrapport en
de ontwerpvergunningen en -ontheffingen ter inzage worden gelegd.
Burgers en bedrijven hebben dan nog de mogelijkheid om in te spreken
op de keuze van het tracé en andere daarop betrekking hebbende
ontwerpbesluiten..


Meer informatie

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51,
telefoon 0800-8051, e-mail: ezinfo@postbus51.nl

Voor journalisten: Jan van Diepen, persvoorlichter, telefoon (070) 379
60 73, e-mail: J.S.vanDiepen@minez.nl


Verwante informatie


* Randstad 380