TenneT
TenneT: verantwoord en innovatief ondergronds in de Randstad
23-05-2008 TenneT gaat de komende jaren ruim 20 kilometer van de
nieuwe verbinding door de Randstad ondergronds aanleggen. Dit wordt
verdeeld in stukken over de gehele route, die meer dan 80 kilometer
lang is. Aangezien het ondergronds brengen van een 380.000 Volt
(380kV) verbinding met een hoog transportvermogen over een dergelijke
lange afstand wereldwijd nog niet eerder is vertoond, wordt Nederland
hiermee koploper op het gebied van innovatieve aanleg van
hoogspanning. Met deze aanleg is voor een optimale balans tussen
innovatie en leveringszekerheid gekozen.
Begin dit jaar is er door de Eerste en Tweede Kamer ingestemd met de
aanleg van de nieuwe hoogspanningsverbinding door de Randstad, die
loopt vanaf Wateringen via Zoetermeer naar Beverwijk. Deze nieuwe
elektriciteitssnelweg is nodig om aan de sterk gestegen vraag naar
transport van elektriciteit te kunnen voldoen. TenneT gaat als
beheerder van het landelijke hoogspanningsnet de verbinding aanleggen
en beheren. De Minister van Economische Zaken heeft samen met de
Minister van VROM op 23 mei 2008 een besluit genomen over de exacte
route van de verbinding in het zuidelijke gedeelte van de Randstad, de
zuidring. Daarbij is aangegeven waar de verbinding komt te liggen en
welk gedeelte ondergronds wordt aangelegd. Tevens is door de ministers
van EZ en VROM richting gegeven aan het resterende gedeelte dat
maximaal ondergronds kan worden aangelegd in de noordelijke
verbinding.
Betrouwbare elektriciteitsvoorziening
Er is een maatschappelijke en politieke roep om de nieuwe
hoogspanningsverbinding zoveel mogelijk ondergronds aan te leggen. Er
moet echter rekening worden gehouden met de technische beperkingen van
het ondergronds aanleggen van hoogspanningskabels met hoge voltages en
de impact ervan op de betrouwbaarheid van de
elektriciteitsvoorziening. Zo zorgen kabels ten opzichte van
bovengrondse lijnen voor een vermindering van de stabliteit van het
net. Stabiliteit in essentieel in het voorkomen van grootschalige
black-outs van hoogspanningsnetten. Over het gedrag van grootschalig
gebruik van kabels op het hoogste spanningsniveau zal eerst ervaring
moeten worden opgedaan.
Op de tweede plaats wordt de hersteltijd van storingen negatief
beïnvloed. Gezien de cruciale functie van het transportnet moet in de
Randstadregio de hersteltijd tot een minimum worden beperkt. De
maatschappelijk-economische schade van storingen is groot. Uit
SEO-onderzoek blijkt dat de schade van één uur stroomuitval in de
Randstad 72 miljoen euro kost. Ervaring met kabelverbindingen leert
dat de tijdsduur dat een circuit na een storing uit bedrijf is,
varieert tussen 2 en 20 dagen per onderbreking. De reparatieduur van
bovengrondse verbindingen duurt tussen de 8 en 48 uur.
Innovatieve aanleg in de Randstad
Wereldwijd is het cruciale 380 kV-transportnet vrijwel volledig
bovengronds aangelegd. Het 'verkabelen' van een 380 kV-net vormt een
uitzondering voor korte, bijzondere trajecten. Denk bijvoorbeeld aan
lintbebouwing of waterwegen. In de Randstad wordt door TenneT de
grenzen opgezocht wat momenteel technisch verantwoord is. Daarbij zet
TenneT in op verdere innovatie van de kabeltechnologie. Bij de uitvoer
wordt nauw samengewerkt met de wetenschap en buitenlandse
netbeheerders om verdere ervaringen op te doen. Voor het gedeelte dat
bovengronds wordt aangelegd, heeft TenneT al een nieuwe, innovatieve
mast ontworpen. Deze levert een ruimtebesparing op van meer dan zestig
procent ten opzichte van bestaande masten.
Kamerbrief Randstad 380 kV verbinding Wateringen naar Zoetermeer
Zuidring
Downloads
Position paper verantwoord ondergronds (pdf 361,91 Kb)
Overzichtskaartje RAndstad 380 ondergronds (pdf 1,10 Mb)