Minister Eurlings vervolgt aanwijzingsprocedure Lelystad Airport
Minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings, vervolgt de
procedure om te komen tot uitbreiding van luchthaven Lelystad. In
oktober 2007 kwam deze stil te liggen door een uitspraak van de Raad
van State over de bestaande vergunning van de luchthaven. Voornaamste
reden was dat in het verleden het Milieueffectrapport (MER) niet goed
was uitgevoerd. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat had daarin
slechts een deel van de totale ontwikkeling meegenomen.
De Raad van State wenste een nieuw en beter onderbouwd besluit, dat
ook rekening houdt met de uitbreidingsplannen van Lelystad Airport.
Na overleg tussen het ministerie en de convenantpartners (Lelystad
Airport, gemeente Lelystad en provincie Flevoland) zijn alle partijen
het nu eens over de wijze waarop procedures moeten worden doorlopen.
De minister heeft in een brief de Tweede Kamer hierover geïnformeerd.
PKB blijft uitgangspunt
De Planologische Kernbeslissing (PKB) uit 2004 vormt nog altijd het
ruimtelijke en juridisch kader waarbinnen Lelystad Airport haar
plannen moet uitvoeren. De PKB regelt onder andere de openingstijden
van de luchthaven en geeft de geluidscontouren aan waarbinnen de
luchthaven moet opereren. In de PKB is opgenomen dat Lelystad Airport
general aviation (ongeregeld vliegverkeer) van Schiphol moet
overnemen. Om een rendabele luchthaven te krijgen mag de exploitant
ook ruimte bieden aan lijndienstverkeer. Daarvoor wordt de start- en
landingsbaan verlengd tot 2.100 meter.
Concreet is in het afgelopen maanden gevoerde overleg tussen de
betrokken partijen gesproken met hoeveel en welke typen vliegtuigen
Lelystad Airport haar uitbreidingsplannen vorm gaat geven: wat past
binnen de regels van de geldende PKB; waarmee moet in het op te
stellen MER worden gerekend?
Nieuw aanwijzingsverzoek
Dat heeft geleid tot een nieuw aanwijzingsverzoek van Lelystad Airport
aan de minister waarin als invoerset voor de MER (= de vlootmix
waarmee vanaf en op Lelystad Airport wordt gevlogen) is opgenomen een
aantal van 9.000 vliegtuigbewegingen van grotere vliegtuigen (tot 180
passagiers). Daarvan bestaan 5.000 uit Boeing 737s. Daarnaast is er
ruimte voor 120.000 vliegbewegingen van klein vliegverkeer. Deze
invoerset biedt ruimte aan het verwerken van circa 1 tot 1,5 miljoen
passagiers per jaar en past bij het karakter van een business airport
zoals dat in de PKB staat omschreven.
Doorlooptijd 14 maanden
Het is nu aan de minister het ingediende aanwijzingsverzoek te
beoordelen en tijdig een besluit te nemen.
Dat besluit moet hij hebben genomen binnen twee jaar na de uitspraak
van de Raad van State, dus uiterlijk oktober 2009. Het doorlopen van
de procedure voor het nemen van een aanwijzingsbesluit vergt,
inclusief inspraak en advisering, circa 14 maanden, waarmee voldaan
kan worden aan de door de Raad van State gestelde termijn om binnen 2
jaar na de uitspraak een besluit te nemen. zo schrijft minister
Eurlings aan de Tweede Kamer.
Inspraak
Naar verwachting start de MER- en aanwijzingsprocedure zeer binnenkort
met terinzagelegging van een Startnotitie van Lelystad Airport
hierover. Daarop kunnen reacties worden ingediend bij het Inspraakpunt
Verkeer en Waterstaat.
De gemeente Lelystad kan aansluitend daarop starten met het maken van
een nieuw bestemmingsplan, gebaseerd op de uitbreiding van de
luchthaven.
Zeer tevreden
Gemeente Lelystad en Provincie Flevoland zijn zeer tevreden dat de
aanwijzingsprocedure voor een nieuwe en uitgebreide luchthaven nu
hervat wordt en dringen er bij de minister op aan om nu met
voortvarendheid deze procedure te doorlopen. Gemeente en provincie
hechten waarde aan een snelle ontwikkeling van Lelystad Airport
vanwege de verwachte groei van werkgelegenheid en de overige
economische voordelen voor de regio van deze luchthaven.
---
Gemeente Lelystad