Consumentenbond
---
23 mei 2008
Eindelijk wet patiëntenrecht in aantocht
Op 23 mei 2008 is in de ministerraad de beleidsbrief over een nieuwe
patiëntenrechtenwet behandeld. De Consumentenbond pleit al jaren voor
heldere kwaliteitsinformatie van de zorg en voor een
geschillencommissie in de zorg. De bond steunt dan ook van harte de
vandaag behandelde plannen. Daarbij is het wel zaak dat een aantal
punten goed verankerd worden en is daadkrachtig optreden van de
toezichthouder (NZa) en de Inspectie (IGZ) onmisbaar.
Kwaliteitsinformatie
Goede kwaliteitsinformatie is nodig om de positie van de zorgconsument
verder te verbeteren. Het moet net zo eenvoudig worden als bij het
kopen van een wasmachine om de kwaliteit van de huisarts, verpleeghuis
of ziekenhuis te vergelijken. De NZa dient als marktmeester
daadkrachtig toezicht te houden op het beschikbaar stellen van die
informatie door de zorginstellingen.
Klachtenrecht
De wettelijke verankering van één geschillencommissie klinkt
veelbelovend. Vooral de onafhankelijkheid van de commissie, de
laagdrempeligheid en de bindende uitspraak zijn hierbij essentieel.
Een grote stap vooruit volgens de bond, waarbij aansluiting dan wel
moet gelden voor álle zorgverleners en aanbieders van zorg in
Nederland.