PvdA Europees parlement


Volledige vrijheid voor vrachtvervoer

20 mei 2008

Lily Jacobs Voor het Nederlandse vrachtvervoer is het van belang dat de Europese transportmarkt volledig vrij wordt gemaakt. Morgen stemt het Europees Parlement over nieuwe wetgeving, die de Europese transportmarkt verder moet harmoniseren.

Bedreigend voor de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs is het voorstel over cabotage, oftewel de mogelijkheid voor transporteurs om in andere EU-lidstaten binnenlandse vrachtritten uit te voeren. Op dit moment bestaat er een lappendeken aan nationale toepassingen van de regels voor cabotage. "Het is goed dat er een einde wordt gemaakt aan de wirwar van regeltjes. Maar het voorstel van de Commissie laat nog steeds te veel protectionisme toe. We moeten zo snel mogelijk af van de beperkingen op cabotage, wat mij betreft al in 2014" aldus PvdA-europarlementariër Lily Jacobs.

Nederland behoort met Duitsland en België tot de grootste cabotagevervoerders in de EU. Nederlandse transporteurs vrezen dat de nieuwe wetgeving meer kwaad dan goed zal doen, omdat bilaterale verdragen wellicht niet meer worden toegestaan. Binnen de Benelux bestaat al decennialang een volledig vrije cabotagemarkt en ook met Duitsland heeft Nederland bilaterale afspraken op dit gebied. Lily Jacobs: "Als die afspraken niet meer zijn toegestaan, dan is dat een strop voor onze Nederlandse transportsector".

Dit terwijl cabotage vele voordelen heeft. Lege terugritten bij vervoer over lange afstanden worden zo vermeden. "Het oppikken van retourladingen door vrachtauto's op de terugweg is niet alleen economisch het meest verantwoord, maar ook goed voor het milieu", verduidelijkt Jacobs, "Hoe meer lege terugritten worden vermeden, hoe minder uitstoot van emissies."

Maar landen als Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk en Griekenland zijn bang voor marktverstoring. Ze zijn beducht voor de concurrentie van chauffeurs uit landen met lagere lonen en minder eisen aan arbeidsomstandigheden, zoals Roemenië, Oekraïne en Wit-Rusland. "Die angst voor verlies van werkgelegenheid in eigen land is niet terecht", meent Jacobs, "De markt voor cabotage is maar 2,5 procent van het totale vrachtvervoer in de Europese Unie."

De Commissie stelt als voorlopige overgangsregeling voor dat internationale transporteurs na levering van hun vracht in het land van bestemming binnen 7 dagen maximaal 3 binnenlandse ritten in dat land mogen uitvoeren, alvorens ze weer naar huis gaan. "Volstrekt onvoldoende", vindt Jacobs. "Dat zou betekenen dat een Nederlands transportbedrijf na een rit op Italië op de terugweg geen rit in Duitsland meer zou mogen uitvoeren. In deze nieuwe wetgeving moet een tijdstip voor volledige cabotagevrijheid komen te staan. Overgangsregelingen zijn prima, maar er moet snel een einde komen aan alle beperkingen."