PvdA Europees parlement
Volledige vrijheid voor vrachtvervoer
20 mei 2008
Lily Jacobs
Voor het Nederlandse vrachtvervoer is het van belang dat de Europese
transportmarkt volledig vrij wordt gemaakt. Morgen stemt het Europees
Parlement over nieuwe wetgeving, die de Europese transportmarkt verder
moet harmoniseren.
Bedreigend voor de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs is het voorstel
over cabotage, oftewel de mogelijkheid voor transporteurs om in andere
EU-lidstaten binnenlandse vrachtritten uit te voeren. Op dit moment
bestaat er een lappendeken aan nationale toepassingen van de regels
voor cabotage. "Het is goed dat er een einde wordt gemaakt aan de
wirwar van regeltjes. Maar het voorstel van de Commissie laat nog
steeds te veel protectionisme toe. We moeten zo snel mogelijk af van
de beperkingen op cabotage, wat mij betreft al in 2014" aldus
PvdA-europarlementariër Lily Jacobs.
Nederland behoort met Duitsland en België tot de grootste
cabotagevervoerders in de EU. Nederlandse transporteurs vrezen dat de
nieuwe wetgeving meer kwaad dan goed zal doen, omdat bilaterale
verdragen wellicht niet meer worden toegestaan. Binnen de Benelux
bestaat al decennialang een volledig vrije cabotagemarkt en ook met
Duitsland heeft Nederland bilaterale afspraken op dit gebied. Lily
Jacobs: "Als die afspraken niet meer zijn toegestaan, dan is dat een
strop voor onze Nederlandse transportsector".
Dit terwijl cabotage vele voordelen heeft. Lege terugritten bij
vervoer over lange afstanden worden zo vermeden. "Het oppikken van
retourladingen door vrachtauto's op de terugweg is niet alleen
economisch het meest verantwoord, maar ook goed voor het milieu",
verduidelijkt Jacobs, "Hoe meer lege terugritten worden vermeden, hoe
minder uitstoot van emissies."
Maar landen als Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk en
Griekenland zijn bang voor marktverstoring. Ze zijn beducht voor de
concurrentie van chauffeurs uit landen met lagere lonen en minder
eisen aan arbeidsomstandigheden, zoals Roemenië, Oekraïne en
Wit-Rusland. "Die angst voor verlies van werkgelegenheid in eigen land
is niet terecht", meent Jacobs, "De markt voor cabotage is maar 2,5
procent van het totale vrachtvervoer in de Europese Unie."
De Commissie stelt als voorlopige overgangsregeling voor dat
internationale transporteurs na levering van hun vracht in het land
van bestemming binnen 7 dagen maximaal 3 binnenlandse ritten in dat
land mogen uitvoeren, alvorens ze weer naar huis gaan. "Volstrekt
onvoldoende", vindt Jacobs. "Dat zou betekenen dat een Nederlands
transportbedrijf na een rit op Italië op de terugweg geen rit in
Duitsland meer zou mogen uitvoeren. In deze nieuwe wetgeving moet een
tijdstip voor volledige cabotagevrijheid komen te staan.
Overgangsregelingen zijn prima, maar er moet snel een einde komen aan
alle beperkingen."