Brussel, 23 mei 2008
Verbetering van de veiligheid en milieuprestaties van voertuigen
De Europese Commissie stelt voor vanaf 2012 alle nieuwe auto's uit te rusten
met elektronische stabiliteitscontrolesystemen (ESC), waardoor de
voertuigveiligheid aanzienlijk zal worden verbeterd. Daarnaast zouden
vrachtwagens en andere zware voertuigen vanaf 2013 een geavanceerd
noodremsysteem (Advanced Emergency Braking System, AEBS) en een
waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook (Lane
Departure Warning, LDW) moeten hebben. Vorig jaar heeft de Commissie al
voorgesteld remhulpsystemen (Brake Assist Systems, BAS) voor alle
personenauto's verplicht te stellen om voetgangers beter te beschermen. Deze
maatregelen zullen het aantal verkeersdoden naar verwachting met zo'n
5 000 per jaar terugbrengen. Tegelijkertijd stelt de Commissie voor in 2012
banden met een lage rolweerstand verplicht te stellen. Hierdoor zullen
auto's zuiniger worden en zal de CO -uitstoot aanzienlijk afnemen. Ook kan
de geluidsemissie worden gereduceerd, terwijl de veiligheid niet afneemt.
Omdat banden met een lage rolweerstand de CO -emissie met maar liefst
7 gram per kilometer kunnen beperken, wordt hiermee een belangrijke bijdrage
geleverd aan de CO -reductiestrategie voor auto's die in februari 2007 is
goedgekeurd. Het brandstofverbruik en de CO -emissies zullen verder worden
beperkt door de voorgestelde invoering van bandenspanningscontrolesystemen.
Met het Commissievoorstel verdwijnen bovendien in een keer meer dan
150 richtlijnen. Zij worden vervangen door één verordening, die in de EU
rechtstreeks van toepassing is en waarin wordt verwezen naar de
geharmoniseerde VN-normen.
Vicevoorzitter Günter Verheugen van de Commissie, die bevoegd is voor
Ondernemingen en industrie, zei hierover: "We vereenvoudigen de
wetgeving, vergroten de verkeersveiligheid en bevorderen zuinige
auto's. Deze moderne, geïntegreerde beleidsaanpak is gunstig voor de
burgers, voor het milieu en voor het bedrijfsleven."
1. De Commissie stelt de volgende veiligheidsmaatregelen voor:
* geleidelijke verplichtstelling van elektronische
stabiliteitscontrole (ESC) voor nieuwe autotypes en
bedrijfsvoertuigen vanaf 2012. Vanaf 2014 moeten alle nieuwe
auto's hierover beschikken. ESC beïnvloedt het rem- of
aandrijvingssysteem van een voertuig om de bestuurder te helpen in
moeilijke situaties de controle over het voertuig te behouden
(bijvoorbeeld bij slechte wegcondities of te hoge snelheid in
bochten). Een brede toepassing van ESC kan niet alleen het aantal
verkeersslachtoffers terugbrengen, maar ook de files als gevolg
van ongevallen met grote voertuigen beperken;
* geavanceerde noodremsystemen (AEBS) op grote voertuigen, waarbij
sensoren de bestuurder waarschuwen wanneer de voorganger te dicht
wordt genaderd en in bepaalde situaties het noodremsysteem in
werking wordt gesteld om een botsing te voorkomen of de gevolgen
ervan te beperken (vanaf 2013);
* waarschuwingssystemen voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook
(LDW) op grote voertuigen, die bestuurders waarschuwen wanneer het
voertuig, met name door onoplettendheid, onbedoeld de rijstrook
dreigt te verlaten (vanaf 2013);
* in oktober 2007 heeft de Commissie bovendien voorgesteld vanaf
2009 remhulpsystemen (BAS) voor alle personenauto's verplicht te
stellen. Als het volledige Europese wagenpark over BAS beschikt,
kan jaarlijks het leven van maar liefst 1 100 voetgangers worden
gered. De toepassing van BAS kan de remweg van een voertuig in
noodsituaties aanzienlijk bekorten, waardoor een aanrijding van
een voetganger geheel kan worden voorkomen of bij veel lagere
snelheid plaatsvindt (zie IP /07/1453);
* overeenkomstig de aanbevelingen van het CARS 21-rapport worden
meer dan 50 bestaande richtlijnen en meer dan
100 wijzigingsrichtlijnen waar mogelijk vervangen door
verwijzingen naar VN-reglementen.
2. Nieuwe voorschriften voor banden
* Banden met een lage rolweerstand (Low Rolling Resistance Tyres,
LRRT), die vanaf 2012 verplicht moeten worden, leiden tot minder
brandstofverbruik doordat de bewegingsweerstand van de draaiende
banden, voornamelijk als gevolg van de vervorming van het wiel of
de band of de vervorming van het wegdek, wordt verlaagd. De
rolweerstand hangt sterk samen met het materiaal van de wielen en
banden, en kan bijvoorbeeld worden gereduceerd door
siliciumdioxide in het loopvlak te verwerken. Om negatieve
gevolgen voor de veiligheid te voorkomen, worden gelijktijdig met
de nieuwe geluidsnormen expliciete veiligheidsvoorschriften
ingevoerd;
* bandenspanningscontrolesystemen (Tyre Pressure Monitoring Systems,
TPMS), die eveneens vanaf 2012 verplicht moeten worden,
waarschuwen de bestuurder wanneer de bandenspanning duidelijk
lager is dan de optimale spanning. Een goede bandenspanning is
cruciaal voor zowel het brandstofverbruik als de prestaties van de
banden. Een te lage bandenspanning kan het brandstofverbruik met
4% doen toenemen en de levensduur van de band met 45% beperken.
Per maand kan de bandenspanning met 3-6% dalen, en de bestuurder
hoeft dit niet op te merken. Een te lage bandenspanning is ook een
belangrijke oorzaak van verkeersongevallen.
Volgens Nederlands onderzoek door TNO bedraagt de mogelijke
brandstofbesparing door LRRT en TPMS respectievelijk 3 en 2,5%. Voor
nieuwe auto's met een verwachte CO -uitstoot bij tests van 130 g/km,
betekent dit een afname van meer dan 7 g/km (3,9 gram voor LRRT en
3,25 gram voor TPMS). De mogelijke totale CO -reductie van deze twee
systemen voor een bestaande auto (met een uitstoot van bijvoorbeeld
160 gram) zou meer dan 7 kg/ton kunnen bedragen.
Geavanceerde veiligheidssystemen
Uit voorlopige schattingen blijkt dat het nieuwe voorstel om
geavanceerde veiligheidssystemen op zware voertuigen aan te brengen
uiteindelijk jaarlijks zo'n 2 500 levens kan redden (ESC ongeveer 500
en AEBS en LDW elk ongeveer 1 000). Buiten de EU zouden nog veel meer
levens kunnen worden gered, doordat de wetgeving voor fabrikanten een
stimulans inhoudt om ook voor andere markten ESC standaard aan te
brengen. Het aanbrengen van ESC op auto's zal waarschijnlijk zo'n
2 000 à 2 500 levens per jaar redden. Het voorstel voorziet ook in de
vrijwillige montage van AEBS en LDW op voertuigen, waarbij aan
bepaalde normen moet worden voldaan.
Zie
European Union