Socialistische Partij

Aanbesteding Welzijn/Zorg en Kunst/Cultuur bijna van de baan.

23-05-2008 * De provincie is van plan met ingang van 2009 taken die tot nu toe door de provinciale steunfuncties werden gedaan, te gaan aanbesteden. De SP is daar niet voor. De steunfuncties hebben in de loop der jaren veel expertise rondom deze provinciale taken opgebouwd. Die kennis gaat bij aanbesteden verloren. Afgelopen maandag fractie bleek tijdens de vergadering Fepo (financiën etc) dat de meerderheid bij nader inzien ook huiverig was voor aanbesteden koste wat kost. Voor Welzijn en Kunst is de aanbesteding daarmee mogelijk van de baan.

De SP heeft in de discussies over het wel of niet aanbesteden van 13 steunfuncties concequent het standpunt ingenomen dat dit niet wenselijk is. Een beetje experimenteren is misschien leuk voor bestuurders maar het gaat er om dat de gebruikers van de instellingen steunfuncties: bewoners, bewonersgroepen, woningbouwcorporaties en gemeenten zo goed mogelijk bediend moeten worden. En géén van de steunfuncties functioneren slecht, zo blijkt evaluaties. Kortom niet doen. Naast welzijn/zorg en kunst/cultuur gaat het nu ook om steunfuncties op het gebied van natuur en milieu, landschap en natuur. Deze aanbestedingsgolf is het resultaat van een discussie in de Provinciale Staten in 2006. In een nota, met als titel: ´Het leertje van de kraan´ werd opdracht gegeven aan GS om uit te zoeken of bestaande subsidierelaties omgezet konden worden naar een offertemodel, wat in de Noord-Hollandse Staten het prestatievergelijkend model wordt genoemd. Daar waren toen alle partijen, met uitzondering van de SP voor. Maar er waait een nieuwe wind, naast de SP is het CDA nu ook tegen om steunfuncties aan te besteden en samen met GroenLinks en de kleinere partijen is dat een meerderheid. Maandag 19 mei werd in de commissie Financien de voortgang besproken..De SP bracht daar het volgende in:

In de voordracht staat dat op 30 november 2006 Provinciale Staten de vier sturingsmodellen van het Leertje van de Kraan heeft vastgesteld. Dat is juist. Maar daarna vervolgd het met: ´met dien verstande dat het vergelijkend prestatiemodel als uitgangspunt wordt genomen.´ Maar dat staat niet in het besluit van Provinciale Staten. Wel dat er bij het aangaan van nieuwe subsidierelaties onderzocht zal worden of het vergelijkend prestatiemodel kan worden toegepast. Hierover zou gerapporteerd worden aan de Staten en dat zou één van de aspecten zijn voor de fracties om af te wegen of één van de vier sturingsmodellen van toepassing is.

In de voordracht staat nu nog alleen dat Gedeputeerde Staten, in overleg met Provinciale Staten, zullen besluiten over te gaan tot een prestatievergelijkend model. Dit laatste wel op basis van inhoudelijke en sturingsargumenten. Dit is volgens de SP een te magere rol voor Provinciale Staten. De Staten moeten leidend zijn. En in het ontwerpbesluit blijkt ook het -na overleg met de Staten- er geheel uitgefiets te zijn. Dat kan niet. De beleidsinhoudelijke afweging zal via de vakcommissies moeten gebeuren. In dat verband kan het advies voor het gewenste sturingsmodel, in bijlage 2, alleen worden opgevat als ´technisch mogelijk´.De beleidsinhoudelijke afweging moet leidend zijn.

Ik ben geen jurist en al helemaal niet op het gebied van de Europese Richtlijn over aanbestedingen. Het verhaal minn de bijlage maakt duidelijk dat het lastig is en een grijs gebied. Graag een reactie van de gedeputeerde over het daarvan afwijkende juridische advies van vier steuninstellingen onder de naam: Onmisbare schakels -2. En dan met name over het niet hoeven aanbesteden in het kader van de WMO en aanbesteden bij tendering. Maar hoe lastig ook, duidelijk is wel dat er mogelijkheden zijn om bepaalde zaken aan te merken als subsidie die niet aanbesteed moet worden en om gebruik te maken van bijlage Iib van de Europese Richtlijn. Die bijlage is niet uitputtend: in categorie 27 staat -overige diensten- en dat is ruim.

Resteert de vraag of een subsidierelatie naar het prestatievergeliukend model kan worden omgezet. En dan geldt dat er veel kan. We kunnen een subsidie stoppen, maar willen we het ook? Ik kan mijn buurvrouw, naast mij, een klap geven, maar ik doe het niet. Zo kunnen we steunfuncties op het gebied van Kunst en Cultuur uit Brabant laten offreren, maar wenselijk is het niet. De SP is van mening dat de 13 subsidierelaties, die nu een exclusief prestatiemodel kennen, niet omgezet moeten worden naar een prestatievergelijkend model. Wel kan, indien een instelling niet presteert -na analyse- worden besloten de exclusiviteit daar op te heffen.

In de discussie daarna bleek dat de tanker langzaam keerde, het is aan Provinciale Staten, zo herhaalde gedeputeerde Peter Visser en alleen na inhoudelijke afweging die in de commissies worden gemaakt. Die afweging zal in de commissie Sociale Infrastructuur op 9 juni plaatsvinden.