Ingezonden persbericht


Persbericht, 23 mei 2008

Nederlandse marktpartijen werken samen aan standaardisatie mobile advertising

Spelers in de Nederlandse mobiele markt zijn een samenwerkingsverband aangegaan om mobile advertising diensten te standaardiseren. Mobile advertising is het verspreiden van reclameberichten via het mobiele domein. De samenwerking is erop gericht te komen tot richtlijnen en standaardisatie van formaten voor de advertentiemarkt enerzijds en klantvriendelijke processen voor de consumentenmarkt anderzijds. De operators die deelnemen aan deze samenwerking, KPN, T-Mobile en Vodafone hebben brancheorganisatie Interactive Advertising Bureau Nederland verzocht om deze standaardisatie te faciliteren. De IAB Taskforce Mobile die dit uitvoert bestaat naast deze 3 operators uit zo n 12 vertegenwoordigers uit de wereld van mediabureaus, exploitanten en facilitators.

Meerwaarde voor adverteerder en consument
De samenwerking moet leiden tot een meerwaarde voor zowel adverteerders als consumenten. Afspraken over processen voor consumenten zullen er voor zorgen dat zij niet ongevraagd en zonder hun toestemming reclameboodschappen ontvangen. Dit heeft als voordeel dat de aanbiedingen daadwerkelijk aansluiten op de profielen en voorkeuren van de consument. Mobile advertising biedt adverteerders een enorm bereik van mobiele gebruikers en de mogelijkheid hun doelgroepen gerichter te benaderen. Dit leidt tot een effectiever gebruik van het marketingbudget, 1-op-1 interactie en besparing op distributie in combinatie met andere media. Voor adverteerders is standaardisatie van belang om te voorkomen dat per mobiele partij met andere formats, selectiecriteria, campagneplanning en implementatie en rapportages hoeft te worden gewerkt.

Nieuwe mogelijkheden voor operators
Voor operators opent mobile advertising een bron van nieuwe inkomsten uit de advertentiebranche door zich als distributiekanaal te positioneren. De afgelopen maanden hebben zij besproken hoe ze diensten kunnen standaardiseren ten behoeve van adverteerders en consumenten.

Marco Visser, Directeur KPN Mobiel Nederland, stelt: Mobile Advertising is een nieuw en spannend fenomeen met nog vele hobbels. Een van die hobbels is gebrek aan uniformiteit. We zijn ervan overtuigd dat de mobiele industrie in dit kader waar mogelijk moet samenwerken om te voldoen aan de marktvraag van adverteerders om schaal en uniforme standaarden te realiseren .

Niek Jan van Damme, Algemeen Directeur T-Mobile Nederland: Mobile Advertising is nog jong, maar zal de komende jaren in toenemende mate een prominente rol spelen in de totale mediamix van adverteerders. Om deze beweging te stimuleren en zowel adverteerders als consumenten ook hierbij een hoge kwaliteit van dienstverlening te kunnen bieden is interoperabiliteit en standaardisatie essentieel .

Harry Odenhoven, Directeur Online Services, Vodafone Nederland: Geschikte mobieltjes, flat-fees en relevante content zijn de drie pilaren onder het succes van internet op de mobiele telefoon. Nu deze er zijn, zal de acceptatie van mobiel internet in hoog tempo groeien. We moeten zorgen dat de markt voor mobiel adverteren in hetzelfde tempo mee kan. Het ontwikkelen van gedeelde standaarden is daarbij essentieel.

Marco Derksen, Voorzitter IAB Nederland: Dit is nou een mooi voorbeeld van een initiatief vanuit de markt zoals het IAB dat graag faciliteert. Het IAB heeft een trackrecord waar het gaat om standaarden. Ruim 10 jaar geleden betrof dat banners en buttons, maar anno 2008 gaat dat bijvoorbeeld over online video advertising en nu dus ook mobile advertising. Het fraaie is hier bovendien dat het niet alleen gaat om formaten maar ook andere uitingen waar de consument een belang in heeft zoals notificaties en sms-alerts. Door standaardisatie wordt het werk voor adverteerders, bemiddelaars en operators een stuk gemakkelijker en voor de consument een stuk overzichtelijker.

Interactive Advertising Bureau Nederland
Het overleg wordt gefaciliteerd door de Mobile Taskforce van het Interactive Advertising Bureau (IAB) en kent een open karakter. Zowel adverteerders als mediabureaus, applicatiepartijen, saleshouses en mobiele operators nemen deel aan het overleg. Om aan te sluiten bij internationale standaarden wordt samengewerkt met de Mobile Marketing Association: daar waar internationale standaarden zijn ontwikkeld, wordt in Nederland het wiel niet opnieuw uitgevonden. In het overleg worden diensten als mobile bannering en adverteren in sms, mms, mobile tv, gaming en tickertape besproken en afspraken vastgelegd. De gemaakte afspraken zijn toegankelijk via de website van het IAB.

Eerste resultaten
In de eerste maanden heeft het overleg zijn waarde al bewezen: alle betrokken marktpartijen zijn vijf standaard mobiele displaybannerformaten overeengekomen; geschikt voor alle mobiele advertisingnetwerken en ook in lijn met de internationale richtlijnen vanuit de MMA (Mobile Marketing Association).

Meer informatie over de overeengekomen standaarden en andere zaken rondom de IAB Taskforce Mobile vindt u op: www.iab.nl/Taskforce_area/Mobile.

Voor meer informatie,