| |
|Datum: 23 mei 2008 | | | |Eerste straatcoaches actief op straat in Kanaleneiland | |Vanaf vandaag gaan vijf straatcoaches 'de straat op' in Kanaleneiland | |om overlast van jongeren te voorkomen en bestrijden. De straatcoaches | |zullen jongeren persoonlijk aanspreken op hun gedrag en eventuele door| |hen veroorzaakte overlast. Het hoort tot hun mogelijkheden om ouders | |aan te spreken op hun verantwoordelijkheid voor het gedrag van hun | |kinderen. Ook gaan zij jongere kinderen die opvallend laat nog op | |straat zijn aanspreken. Utrecht wil aan de hand van de ervaringen in | |de praktijk de werkwijze van de straatcoaches verder ontwikkelen. Dit | |gebeurt in nauwe samenwerking met de politie. Vervolgens wordt de | |inzet van straatcoaches uitgebreid naar andere wijken in de stad. | | | |De inzet van straatcoaches is eerder aangekondigd in de plannen voor | |de krachtwijken. Het verbeteren van de veiligheid is daarin een | |belangrijk element. De straatcoach is een nieuwe vorm van toezicht op | |straat, speciaal bedoeld om jongeren aan te spreken op hun | |(ontoelaatbare) gedrag. Straatcoaches krijgen geen speciale | |bevoegdheden, maar opereren op basis van een stevige uitstraling, | |natuurlijk gezag en sociale vaardigheden. Straatcoaches kennen de | |jongerencultuur, spreken straattaal en durven (groepen) jongeren die | |zich intimiderend gedragen aan te spreken en aan te pakken. Ze zijn | |herkenbaar aan een eigen outfit. | | | |Extra toezicht op straat | |Straatcoaches zijn een aanvulling en krijgen een positie tussen het | |repressieve en handhavende optreden van politie, het gemeentelijke | |toezicht en het jongerenwerk. Zodoende zijn er meer toezichthouders op| |straat, ook in de late avonduren. De straatcoaches opereren vanuit het| |Wijkbureau van de gemeente aan de Marco Pololaan. De werktijden van de| |straatcoaches zijn in Kanaleneiland voorlopig dinsdag tot en met | |donderdag van 18.00 uur tot 24.00 uur en vrijdag en zaterdag tot 1.00 | |uur. In overleg met de politie kunnen deze werktijden aangepast | |worden. De gemeente Utrecht huurt de straatcoaches in bij een | |particuliere organisatie: ROSA Security uit Amsterdam. De inhuur maakt| |flexibele inzet mogelijk. | | | |De politie neemt voorlopig de operationele sturing van de | |straatcoaches op zich. Bij de start van hun dienst worden ze gebrieft | |door de politie. In situaties van fysiek geweld, zal de politie | |onmiddellijk zorgen voor ondersteuning. In bestaand handhavingsoverleg| |wordt de inzet van zowel politie, bijzonder opsporingsambtenaren, | |toezichthouders van de gemeente en straatcoaches besproken. Zodoende | |wordt iedere discipline zo efficiënt mogelijk ingezet. | | | |Aanspreken ouders | |De primaire opdracht van de straatcoaches is het terugdringen van | |overlast van jongeren op straat. In het kader daarvan kunnen zij ook | |contact zoeken met ouders. Met jongeren worden gedragsregels | |afgesproken. Houden ze zich daar niet aan dan worden zowel de jongeren| |als hun ouder(s) daar op aangesproken. De boodschap moet helder zijn: | |de overlast moet stoppen. | | | |Te laat op straat? | |Ook gaan de straatcoaches een bijdrage leveren aan de benadering van | |te jonge kinderen die overduidelijk te laat nog op straat zijn. Erg | |late aanwezigheid op straat van erg jonge kinderen doet vermoeden dat | |zij zich in een kwetsbare positie bevinden. Het kan bijvoorbeeld een | |signaal zijn van verwaarlozing of opvoedingsproblematiek. In dat geval| |loopt een kind risico en heeft het zorg nodig. Burgemeester Wolfsen | |heeft eerder aangegeven dat politie-agenten en straatcoaches in | |dergelijke situaties niet aan kinderen 'voorbij mogen gaan'. In zo'n | |geval wordt in eerste instantie een concreet beroep gedaan op de | |verantwoordelijkheid van de ouders van het kind. In de praktijk zal | |dit betekenen dat agenten en straatcoaches kinderen op straat | |aanspreken en afhankelijk van de reactie van het kind vervolgstappen | |zetten. Dat kan bijvoorbeeld zijn het zoeken van contact met de ouders| |of waar nodig door het kind zelf naar huis te brengen. Waar de grenzen| |binnen deze benadering liggen is niet precies vantevoren aan te geven,| |maar zal vooral vanuit de invulling in de praktijk | |moeten blijken. Concretere richtlijnen zullen een aanvulling zijn op | |het 'gezond verstand' en het vakmanschap waarmee agenten en | |straatcoaches op straat te werk gaan. | | | |Uitbreiding inzet | |Vandaag wordt gestart met vijf straatcoaches in Kanaleneiland, dit | |aantal wordt stap voor stap uitgebreid tot dertien. Als de methodiek | |voldoende uitgekristalliseerd is, wordt de inzet van straatcoaches | |uitgebreid naar andere gebieden in de stad. De eerste stap is dat een | |aantal van deze dertien straatcoaches wordt ingezet in Overvecht. | |Uiteindelijk groeit het aantal straatcoaches in Utrecht naar ongeveer | |30, in te zetten in alle Utrechtse 'krachtwijken' (Kanaleneiland, | |Overvecht, Zuilen en Ondiepen Hoograven). | |Noot voor de media | |1. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: | |Gemeente Utrecht, Bestuurscommunicatie, Pluup Bataille, 030 - 286 11 | |40. | |ROSA Security, Directeur, Kees Righart, 06 - 51 96 06 19. | | | |2. Er bereiken ons veel journalistieke verzoeken om reportages te | |maken door op straat 'mee te | |lopen' met straatcoaches dan wel agenten (in het kader van de 'te laat| |op straat'-aanpak). Helaas | |kunnen wij voorlopig niet aan deze verzoeken voldoen. De nog uit te | |kristalliseren werkwijze en | |beginfase verdraagt geen (al dan niet beperkt) zichtbare aanwezigheid | |van journalisten. |
---- --