- PERSBERICHT -
DAG IN DE BRANDING - EXPECT THE UNEXPECTED!
45 componisten op achtste editie van festival in Den Haag op zaterdag 24 mei
Dag in de Branding is een twaalf uur durende ontdekkingstocht langs Nieuwe Muziek in Den Haag. In de concertzaal, een undergroundpodium, het theater en de poptempel van Den Haag beleven bezoekers muziek die grenzen overschrijdt, vooroordelen doorbreekt en smaken op de proef stelt. Een muziekfestival dat niet binnen de kaders van de klassieke of reguliere popmuziek valt.
Op zaterdag 24 mei presenteren verschillende ensembles werk van meer dan 45 componisten. Champ d'Action en Slagwerkgroep Den Haag verzorgen een bijzonder elektro-akoestisch programma. In
Speciaal voor Dag in de Branding verzorgt het Belgische topensemble Champ d'Action samen met Slagwerkgroep Den Haag het bijzondere elektro-akoestisch programma Yeah, yeah, yeah in Korzo5HOOG op de Binckhorst. De werken 'Red Shift' en 'Yeah Yeah Yeah' van componiste Lois Vierk (1951, USA) staan hierin centraal. Verder spelen de ensembles werken van componist Alvin Lucier, Claudio Baroni en Yannis Kyriakides. Van Baroni wordt 'InCircles II' uitgevoerd, dit is in dezelfde bezetting als Vierk's 'Red Shift' gecomponeerd. De combinatie van de twee topensembles staat garant voor een divers samengesteld ensemble met een sterke focus op eigentijdse muziek en het gebruik van elektronica.
Voor bezoekers van Dag in de Branding was het tot nu toe mogelijk met de festivalbus van locatie naar locatie mee te rijden. Bij deze achtste editie is bijzonder vervoer geregeld en gaan bezoekers al fietsend audio art improviseren en componeren met Ensemble LOOS. De musici van LOOS maken de tocht door de Haagse binnenstad tot een bijzondere belevenis. Aangekomen in
Roderik de Man is de componist van de muziektheatervoorstelling De Caracal in Theater Zwembad de Regentes. Hij is zeer ervaren in het schrijven voor zangstem. De Caracal is theatraal van opzet met de monoloog van Judith Herzberg als uitgangspunt. Aan de instrumenten fluit, klarinet en accordeon worden percussie-effecten en elektronische elementen toegevoegd. Alt Helena Rasker speelt de vrouw die wacht op een telefoontje van haar grote geliefde.
In het Paard van Troje sluit de Dag van de Branding af met The Interactive Playground in samenwerking met Villa Nuts, een optreden van de experimentele powerpopband No Age en een optreden van het collectief Laibach uit Slovenië. Laibach staat bekend om haar coverversies en speelt Bach's Kunst der Fuge op Kraftwerkachtige wijze met minimalistische instrumentele techno en electrosounds. Laibach valt op door muziek en voordracht. In traditionele alpinisten kleding, Laibach-armbanden en met barokke pruiken betreden zij het podium.
Programma zaterdag 24 mei
NIET VAN GISTEREN 15.00
Korzo5HOOG, Binckhorstlaan 36
Yeah Yeah Yeah - Champ d'Action en Slagwerkgroep Den Haag Dirigent: Jaan Bossier
Lois Vierk: Red Shift (1989)
Claudio Baroni: In CirCles II (2007)
Alvin Lucier: Kettles (1987)
Yannis Kyriakides: Telegraphic (2007)
Lois Vierk: Yeah Yeah Yeah (1990)
IN DE TUSSENTIJD 16.30 - 23.00
buiten langs de route
met Studio LOOS audio art componeren en improviseren op de fiets.
NU 17.30
Principles of Concision - Ensemble Klang
40 nieuwe werken van 40 componisten
TIJDSBESTEK19.00
festivaldiner
MISSCHIEN MORGEN? 20.30
Theater Zwembad de Regentes
De Caracal - een bewerking van Judith Herzbergs theatermonoloog met nieuw gecomponeerde muziek van Roderik de Man
VROEGER? 23.00
Paard van Troje
Grote Zaal:
Kunst der Fuge - Laibach (Slovenië)
SPEELKWARTIER 23.00
Paard van Troje
Kleine Zaal:
The Interactive Playground i.s.m. VillaNuts
No Age, experimentele powerpop
Kaartverkoop
Passe-partouts en keuze-abonnementen zijn online verkrijgbaar via
- EINDE PERSBERICHT -
Beeldmateriaal is opvraagbaar! Er zijn ook allerlei interviewmogelijkhedne (componisten, programmeurs, organisatoren, etc.).
HET MONUMENTALE
promotie & educatie voor de muzieksector
Evelyne Levêke
Jansveld 31, 3512 BE Utrecht, Nederland
Postbus 553, 3500 AN Utrecht, Nederland
M: +31 (0)6 - 4500 8427 - F: +31 (0)8 - 4224 8808