Ingezonden persbericht


Persbericht

The Man at the Piano , muziektheater in het kader van de Operadagen Rotterdam, gebaseerd op het leven van jazzpianist Bud Powell en zijn vriend Francis Paudras. Met composities van Paul M. van Brugge. De cinematografie is van de hand van Sonia Herman Dolz. Première: 24 mei 2008 tijdens de Operadagen Rotterdam in Lantaren/Venster Rotterdam.

http://www.lantaren-venster.nl/36-774-The_Man_at_the_Piano

The Man at the Piano gaat over vriendschap en escapisme van de man. Over hoe mannen omgaan met verdriet en pijn. Over hoe ze elkaar in evenwicht houden en over hun pogingen om het lijden om te zetten in loutering. We zien twee mannen en een piano. Het verschil tussen de mannen is groot, de een is een geniaal pianist, de ander is zanger maar staat geheel in de schaduw van de pianist. De twee mannen geven een optreden en vertellen, ieder vanuit eigen perspectief,over de dagelijkse dingen van het leven zoals de liefde, vriendschap en hoe zij zich staande weten te houden buiten het podium. Zij houden elkaar in evenwicht, maar het publiek krijgt langzaam zicht op de tragiek van de man en zijn piano. Geniaal in zijn muziek, maar in het dagelijks leven een psychisch wrak.

Op scene zien we een acteur/zanger ( Dennis Rudge ) en een klassiek geschoolde zanger/acteur ( Marc Pantus ). We zien twee mannen optreden die rechtstreeks het publiek aanspreken. De Powell-figuuur voert vooral de boventoon. Hij richt zich op het publiek en probeert te entertainen. De dialoog naar het publiek verandert langzaam naar inkeer. Cinematografie is naast theater en muziek een zeer belangrijke discipline in 'The Man at the Piano'.

The Man at the Piano is gebaseerd op het leven van jazzpianist Bud Powell en zijn vriend Francis Paudras. De relatie tussen deze twee mannen is als uitgangspunt genomen voor deze voorstelling. Francis Paudras zag het grote talent van Powell en zijn onvermogen om zijn leven op orde te brengen. Paudras over Powell ' his music alone is the proof of his great lucidity.'

http://www.youtube.com/watch?v=FDXtVsY7lfM&feature=related

Bud Powell was het grote voorbeeld voor o.a. Thelonius Monk, Herbie Hancock en Keith Jarrett. Bud Powell was een genie die het dagelijkse leven niet aan kon en vluchtte in zijn muziek, drugs en drank. Hij werd omringd door mensen die verantwoordelijk waren voor zijn lijden, en door anderen die hem uit zijn lijden probeerden te verlossen. De voorstelling laat de verschillende fasen van zijn state of mind zien.

Zowel in het klassieke als in het jazz genre hebben concertpianisten een bijzondere band met hun vleugel. Sommigen ( o.a wijlen Arthur Rubinstein en hede ten dage Keith Jarret ) laten hun vleugel meereizen tijdens concerttournees en beschouwen hun instrument als levensgezel. Powell en Paudras hadden elk een totaal andere band met hun vleugel. Waar Paudras de genialiteit van Powell miste en zijn (overigens niet onverdienstelijke) pianospel zag als liefhebberij en tijdverdrijf, was pianospelen voor Powell puur lijfsbehoud. Achter de vleugel creëerde hij zijn universum, waarin hij zich veilig voelde en waarin hij zich volledig kon distantiëren van zijn onvermogen om zich in het dagelijkse leven staande te houden. Powells concerten werden vaak gekenmerkt door een gebrek aan communicatie met het publiek, simpelweg omdat Powell vanaf de allereerste noot in trance was, en pas weer boven water kwam gedurende het vaak ovationele slotapplaus. De piano, elke piano, was voor Powell zijn Ark van Noach. Powell is een man met zijn piano.

De muziek van The Man at the Piano.
Van Brugge gebruikt in The man at the Piano een eigen muzikale taal die zich beweegt tussen jazz, filmmuziek, contemporaine klassieke muziek en improvisaties. Belangrijk element in Van Brugge's composities is altijd het contrast tussen strikte naleving van de voorgeschreven muziek en ruimte voor de eigen interpretatie van de uitvoerenden (het 'hier en nu').

Van Brugge: 'Van oorsprong heb ik als componist een grote affiniteit met jazzmuziek in de breedste zin van het woord. Tegelijkertijd heb ik mij als componist verdiept in de klassieke compositie traditie.Ik heb tot nog toe in mijn autonome werk altijd gestreefd naar een eclectische ontmoeting tussen jazz en contemporaine klassieke muziek. Door het werken met 20e eeuwse klassieke compositie technieken binnen het idioom van de jazz maak ik de weg vrij voor andere vormen, met daaraan gekoppeld een avontuurlijke inhoud. In 'The Man at the Piano zal' , naast contemporaine klassieke muziek, niet zozeer typische jazzmuziek als wel jazztaal te horen zijn'.

Credits :
Compositie/concept Paul M. van Brugge
Tekst/libretto Dave Schwab
Cinematografie Sonia Herman Dolz
Regie Sonia Herman Dolz/ Dave Schwab Acteur/ zang Dennis Rudge
Zang/ acteur Marc Pantus
Decor Quirijn Smits
Kledingontwerp Myrthel Jackson
Lichtontwerp Sonia Herman Dolz
Productie film Paul Hosek
Productie L/V-producties

L/V Productie | do 22 en vrij 23 (try-out), za 24 (première), 20:30 | zo 25 mei, 15.00 uur | do 29, za 31 mei, 20.30 uur | zo 1 juni: 15.00 uur | ¤ 13 / ¤ 11 bsp;

The Man at The Piano is een kameropera voor piano, tenor en bariton, geproduceerd door L/V producties en stichting CIMUTH voor de Operadagen in Rotterdam.

The Man at the Piano (CHARLES BUKOWSKI)

THE MAN AT THE PIANO PLAYS A SONG HE DIDN'T WRITE
SINGS WORDS THAT AREN'T HIS
UPON A PIANO HE DOESN'T OWN
WHILE PEOPLE AT TABLES EAT, DRINK AND TALK
THE MAN AT THE PIANO FINISHES TO NO APPLAUSE,
THEN BEGINS TO PLAY A NEW SONG HE DIDN'T WRITE
BEGINS TO SING WORDS THAT AREN'T HIS
UPON A PIANO THAT ISN'T HIS
AND AS THE PEOPLE AT THE TABLES CONTINUE TO EAT, DRINK AND TALK

-WHEN HE FINISHES TO NO APPLAUSE-
HE ANNOUNCES OVER THE MIKE THAT HE'S GOING TO TAKE

A TEN-MINUTE BREAK.
HE GOES BACK TO THE MEN'S ROOM, ENTERS A TOILET BOOTH,

BOLTS THE DOOR, SITS DOWN, PULLS OUT A JOINT, LIGHTS UP.

HE'S GLAD HE'S NOT AT THE PIANO
AND THE PEOPLE AT THE TABLES -EATING, DRINNKING AND TALKING-

ARE GLAD HE ISN'T THERE EITHER.
THIS IS THE WAY IT GOES ALMOST EVERYWHERE
WITH EVERYBODY AND EVERYTHING
AS, FIERCEFULLY IN THE HINTERLANDS,
THE BLACK SLUM BURNS
CHARLES BUKOWSKI

Aanvullende info vindt u op:
http://www.lantaren-venster.nl/36-781-Operadagen_Rotterdam

Vriendelijke groet,
Hans E. Merts
Publiciteit theater & dans/ L/V producties
Lantaren/Venster
010-2772264
merts@lantaren-venster.nl