Ingezonden persbericht


Op steeds meer plaatsen in Nederland directe hulp bij psychische problemen

Indigo breidt zorg uit

Utrecht, 26 mei 2008 - Ongeveer één op de vier Nederlanders heeft psychische problemen. De 800 duizend mensen die jaarlijks hulp zoeken, kunnen lang niet allemaal tijdig en op de juiste manier worden geholpen. Indigo wil daar verandering in aanbrengen. Met een nieuw zorgconcept om mentale problemen tijdig en efficiënt aan te pakken. Indigo is sinds kort in een groot deel van Nederland actief. Met een landelijke taboedoorbrekende campagne en website wordt Indigo eind mei officieel gelanceerd.

Indigo breidt zich uit
Indigo werkt al een paar jaar in Utrecht en sinds kort in Zeeland, Gelderland, Drenthe, Noord- en West-Veluwe, Flevoland en Noord-Holland. Daarmee komt directe hulp bij psychische problemen voor steeds meer mensen binnen handbereik. Om nationaal en regionaal meer bekendheid te geven aan Indigo, gaat eind mei een campagne van start. Met advertenties in vak- en publiekbladen, banners op internet, free publicity en een nieuwe website: www.indigo.nl.

Nieuwe aanpak
Indigo wil mentale ondersteuning direct en dichtbij bieden. Dat betekent dat mensen op zeer korte termijn in hun eigen omgeving kunnen worden geholpen. In de huisartspraktijk, maar ook op buurthuizen en scholen, of via internet. Muriël Bos, directeur van Indigo Service Organisatie: 'Indigo is een nieuwe aanpak die voortkomt uit de wens de mentale volksgezondheid te verbeteren. We willen meer mensen sneller en beter zorg bieden en de wachtlijsten terugdringen. Onze ambitie is de toestroom van cliënten naar de tweede lijn te beperken. Daarom nestelen we ons tussen de eerste en de tweede lijn. Indigo biedt een combinatie van preventie en zorg die nieuw is in Nederland: met een pakket van kortdurende behandeling, voorlichting, cursussen en internethulp.'

Tijdig de juiste hulp
Indigo is er voor mensen van alle leeftijden. Klachten waarvoor ze bij Indigo terecht kunnen, zijn bijvoorbeeld somberheid, stress, burn-out, angst, eenzaamheid, eet-, gedrags-, opvoedings- of relatieproblemen. 'Met juiste en tijdige hulp krijgen de meeste mensen snel weer grip op hun leven', zegt Bos. 'In een aantal gevallen is voorlichting of een cursus voldoende. Soms is kortdurende behandeling nodig. Slechts eenderde van de mensen die bij Indigo terechtkomt, wordt doorverwezen naar specialistische hulp, zo luidt de ervaring.'

Indigo hanteert een oplossingsgerichte werkwijze die uitgaat van de eigen kracht van cliënten. Bos: 'Die aanpak stimuleert cliënten zelf hun problemen aan te pakken en vergroot hun zelfvertrouwen. Indigo kent geen wachtlijsten en helpt mensen hun mentale problemen in een zo vroeg mogelijk stadium aan te pakken. Zo wordt erger voorkomen.'

Indigo Service Organisatie
Indigo is een initiatief waarin zes ggz-instellingen hun krachten bundelen: Altrecht (Utrecht), Dijk en Duin (Noord-Holland), Emergis (Zeeland), Meerkanten (Noord- en West-Veluwe en Flevoland), GGZ Drenthe en De Gelderse Roos (Gelderland). Deze instellingen sloten onlangs een samenwerkingsconvenant om Indigo onder een eigen merknaam in de markt te zetten. De regionale Indigo organisaties worden ondersteund door de landelijke Indigo Service Organisatie die eind april is opgericht. Deze staat borg voor de kwaliteit van de behandelprogramma's, draagt zorg voor innovatie en opleiding en helpt bij de bedrijfsvoering. Met wetenschappelijk onderzoek maakt Indigo Service Organisatie de resultaten van de behandelingen door Indigo transparant.

Noot voor de redactie