Commissievoorstellen: Richtlijn inzake batterijen en accu's.
26-05-2008 | Kamerstuk | Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bijlage Fichedocument, pagina 1
Fiche 1: Richtlijn inzake batterijen en accu's
1. Algemene gegevens
Voorstel: Voorstel tot wijziging van Richtlijn 2006/66/EG inzake batterijen en accu's, met
betrekking tot de aan de Commissie verleende uitvoeringsbevoegdheden.
Datum Commissiedocument: 16 april 2008
Nr. Commissiedocument: COM (2008) 211 final
Pre-lex: http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl&DosId=196926
Nr. Impact-assessment Commissie: Opinie impact-assessment Board: niet opgesteld
Behandelingstraject Raad: Milieuraad
Eerstverantwoordelijk ministerie: Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu
Rechtsbasis: EG Verdrag, artikel 95 EG
Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: Gekwalificeerde meerderheid, codecisieprocedure
Comitologie: n.v.t.
2. Samenvatting BNC-fiche
Dit voorstel betreft een wijziging van de richtlijn batterijen (RL 2006/66/EG). In september 2008 gaan
nieuwe verbodsbepalingen voor het gehalte aan zware metalen in batterijen en accu's gelden. Na de
publicatie van de batterijenrichtlijn (september 2006) is discussie ontstaan over de uitleg van het
verbodsartikel voor batterijen en accu's die reeds op de markt zijn gebracht (art. 6 lid 2). De
Commissie doet nu een voorstel om art. 6 lid 2 te wijzigen.
3. Samenvatting voorstel
Inhoud voorstel:
Art. 6 lid 2 houdt een verplichting in voor de lidstaten om van batterijen en accu's die niet aan de eisen
voldoen te voorkomen dat ze op de markt worden gebracht of deze batterijen van de markt te
verwijderen. Als deze bepaling letterlijk wordt genomen moeten lidstaten in september a.s. ervoor
zorgen dat winkels alle batterijen die niet aan de eisen voldoen uit de schappen halen en vernietigen.
Er is ook een uitleg mogelijk waarin als volgt wordt geredeneerd; batterijen die in de winkel liggen
zijn al op de markt zijn gebracht; het verbod geldt niet voor die batterijen, maar alleen voor batterijen
die ná september 2008 worden geproduceerd en afgezet voor de verkoop in de EU.
De Commissie geeft nu een nadere uitleg waarbij de laatste redenering wordt gevolgd, mede gezien de
kosten en de milieunadelen van de strenge interpretatie. Het is van belang dat alle lidstaten dezelfde
lijn volgen om te voorkomen dat er onduidelijkheid ontstaat voor producenten. In het voorstel voor
deze wijzigingsrichtlijn wordt uitsluitend art. 6 lid 2 gewijzigd.
a) Impact-assessment Commissie:
Geen
Bijlage Fichedocument, pagina 2
4. Bevoegdheidsvaststelling en subsidiariteits- en proportionaliteitsoordeel
a) Bevoegdheid: De Commissie baseert de bevoegdheid van de Gemeenschap op artikel 95 EG. Het
betreft een gedeelde bevoegdheid. Nederland kan zich hier in vinden.
b) Functionele toets
· Subsidiariteit: positief.
· Proportionaliteit: positief.
· Onderbouwing. Het verduidelijken van een artikel van een in werking tredende richtlijn
waarover tussen lidstaten onenigheid bestaat, kan alleen maar op Europees niveau gebeuren
om een ongelijk speelveld te voorkomen. Het voorstel betreft een aanpassing van een richtlijn
zodanig dat er duidelijkheid komt over de interpretatie van één van de artikelen. Batterijen en
accu's die vóór 26 september 2008 op de markt zijn gebracht en niet voldoen aan de nieuwe
wettelijke vereisten, behoeven niet van de markt te worden gehaald of zodanig te worden
aangepast dat ze wel voldoen. De voorgenomen wijziging is niet te zwaar ten opzichte van
datgene wat men wil voorkomen met deze wijziging, namelijk dat alle batterijen die voor
september in de schappen liggen, moeten worden teruggehaald en worden vernietigd.
c) Nederlands oordeel: Nederland vindt het belangrijk dat er een eenduidige interpretatie is van het
betreffende artikel uit de richtlijn en is van mening van de batterijen en accu's die voldeden aan de
wettelijke vereisten op het moment dat ze op de markt worden gebracht, niet van de markt behoeven te
worden gehaald.
5. Implicaties financieel
a) Consequenties EG-begroting:geen
b) Financiële, consequenties (incl. personele) voor Rijksoverheid en / of decentrale overheden: geen
c) Financiële, consequenties (incl. personele) bedrijfsleven en burger: Voor de burger geen. De
batterijen die niet voldoen aan de nieuwe verbodsbepalingen en die voor 26 september 2008 op de
markt zijn gebracht, behoeven niet te worden teruggehaald of aangepast aan de nieuwe
regelgeving. Hiermee worden kosten voor het bedrijfsleven uitgespaard.
d) Administratieve lasten voor Rijksoverheid, decentrale overheden en/ of bedrijfsleven en burger:
Omdat het een aanpassing betreft van communautaire regelgeving waarvan de uiterste
omzettingsdatum nog in de (nabije) toekomst ligt, zal het nauwelijks effect hebben op de reductie
van de administratieve lasten. De uitleg die de Commissie hier van dit artikel geeft, voorkomt dat
de lidstaten in september a.s. ervoor moeten zorgen dat winkels alle batterijen die niet aan de eisen
voldoen uit de schappen halen en vernietigen. Daarmee voorkomt het ook de administratieve
lasten die met zo'n verplichting gepaard zouden gaan.
6. Implicaties juridisch
a) Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving en/of sanctionering beleid: Geen
b) Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen en kaderbesluiten), dan wel voorgestelde datum
inwerkingtreding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid: De
datum waarop de wijzigingsrichtlijn moet zijn omgezet is dezelfde datum die ook geldt voor de
oorspronkelijke, te wijzigen richtlijn (26-9-2008). De datum van inwerkingtreding is de 20e dag na
publicatie. Voor een goede uitvoerbaarheid is het wenselijk dat ook inwerkintreding wordt
voorzien voor 26-09-2008.
c) Wenselijkheid evaluatie-/horizonbepaling: n.v.t.
7. Implicaties voor uitvoering en handhaving
Uitvoerbaarheid: De uitvoerbaarheid zal worden vereenvoudigd omdat batterijen die niet voldoen
aan de nieuwe verbodsbepalingen en al op de markt waren gebracht, niet van de markt moeten
worden genomen.
Handhaafbaarheid: Als gevolg van deze wijziging hoeft er niet meer op toegezien te worden dat
winkels alle batterijen die niet aan de eisen voldoen per september 2008 moeten vernietigen. Deze
Bijlage Fichedocument, pagina 3
batterijen mogen gewoon verkocht blijven worden. Op dit aspect behoeft niet meer te worden
gehandhaafd.
8. Implicaties voor ontwikkelingslanden
a) Geen
b) Toelichting implicaties: nvt
9. Nederlandse positie
Nederlandse belangen en eerste algemene standpunt: Nederland kan zich vinden in het voorstel.
Hiermee wordt voorkomen dat bedrijven last krijgen van potentiële nalevingkosten doordat batterijen
die niet voldoen aan de nieuwe eisen niet van de markt hoeven te worden genomen. Ook wordt een
uitgebreide campagne voorkomen waarbij 'oude' batterijen moeten worden gelabeld.
Ministerie van Buitenlandse Zaken