Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Auto's de laatste jaren steeds schoner

Den Haag, 26 mei 2008anwb

De laatste vijf jaar zijn bij de uitstoot van uitlaatgassen auto's een stuk schoner geworden. Dat wijst de EcoTest uit. Verbeteringen zijn vooral behaald door de eisen van de huidige emissie-richtlijn Euro 4, de inbouw van gesloten roetfilters bij steeds meer nieuwe dieselauto's en de schaduw, die de nieuwe Euro-5 emissie-regeling vooruit werpt. Autofabrikanten werken toe naar de eisen, die daarmee in 2009 verplicht worden.

Nieuw geteste auto's behalen steeds vaker de klasse van 4 EcoTest-sterren. Inmiddels is al een kwart van alle geteste auto's in die klasse ingedeeld.

In vijf jaren heeft de ANWB samen met zijn Europese zusterclubs de emissies van zo'n 700 auto's getest. De EcoTest biedt de autokoper toegankelijke informatie over de emissies van auto's, door een beoordeling in punten en sterren.

Verdere verbeteringen zijn nodig: De uitstoot van vooral CO2 moet verder worden teruggedrongen. Met de directe relatie tussen CO2 en brandstofverbruik betekent dat in alle voertuigklassen de auto's zuiniger gemaakt moeten worden. Vooral bij de grotere auto's is veel te winnen. Maar ook bij de kleinste auto's zijn er nog veel mogelijkheden te benutten, want relatief gezien verbruiken ze nog steeds te veel brandstof. Maar ook de uitstoot van NOx bij dieselauto's moet aangepakt.

De inspanningen van de verschillende autofabrikanten zijn goed te signaleren door nieuwe modellen te vergelijken met hun voorgangers. De duidelijkste verbetering behaalt Opel met zijn Zafira. De 2.2 DTI Edition behaalde eerst 29 EcoTest-punten (op een maximum van 100), de 1.7 CDTI Eidition met gesloten roetfilter scoort liefst 33 punten meer en gaat van 1 ster naar 3 sterren. De Peugeot 307 Break HDI 90 gaat van 49 naar 75 punten en van 2 naar 3 sterren, Citroën C1 HDi 90 had eerst 48 punten en 2 sterren, nu heeft de HDi 110 FAP 68 punten en 3 sterren. Maar ook met hun 3 sterren is er nog veel te verbeteringen. De test geeft een overzicht van nog 20 modellen met - weliswaar iets minder spectaculaire -- verbeteringen.

Maar er zijn ook zo'n zes modellen, die een tegenovergestelde ontwikkeling vertonen. De Renaults Clio en Scénic verliezen de meeste EcoTest-punten, resp. 6 en 5. De Honda Accord Tourer duikelt door zijn verlies van 3 punten van de 4-sterren-klasse naar de klasse van 3 EcoTest-sterren. Gewichtstoename doet bij deze auto's het brandstofverbruik toenemen.

Op www.anwb.nl is een overzicht te vinden van de geteste modellen, die in Nederland op de markt zijn, een tabel met de verbeterde modellen en een tabel met de zes modellen, die geen verbeteringen vertonen. Op www.ecotest.eu zijn de beoordelingen van alle bijna 700 modellen te vinden.

EcoTest biedt de consument informatie over de emissies van auto's, waarbij de uitstoot van CO2 en de emissies van roet, NOx, HC en CO naar punten worden omgerekend, die tesamen leiden tot een beoordelingen in sterren. Het maximaal bereikbare is 5 sterren, een score die tot nu toe nog steeds niet is bereikt. EcoTest wordt uitgevoerd in het emissie-laboratorium van onze Duitse zusterclub ADAC en is ontwikkeld in opdracht van de FIA Foundation.

Luchtkwaliteit is mede door de steeds strenger wordende Europese regelgeving een belangrijk issue. Het tegengaan van de uitstoot van roet is hierbij van belang. De ANWB heeft daaraan bijgedragen door de afgelopen jaren het onderzoek naar de werking van roetfilters uit te laten voeren.

Persdienst ANWB

088-269 6239 (Annelies Tichelaar)
088-269 6288 (Markus van Tol)
088-269 6254 (Ad Vonk)
088-269 7803 (fax)
Persdienst ANWB