Ingezonden persbericht


Mijn idee, een goed idee

Regionaal project KvK ondersteunt toerisme in de regio

Starters en net gestarte ondernemers in recreatie en toerisme krijgen in regio Rivierenland ondersteuning bij het omzetten van hun idee naar een ondernemingsplan. De Kamer van Koophandel Midden-Nederland, het Regionaal Bureau voor Toerisme en NORT Gelderland hebben de handen ineengeslagen in het project 'Mijn idee, een goed idee'. Het doel? Meer én betere toeristische en recreatieve voorzieningen en bedrijven in de regio, passend bij de aard en schaal van het landschap, de kernen en de bevolking in Rivierenland.

Het succesvolle project is nog in volle gang. Er hebben nu al 60 deelnemers meegedaan. Zo'n 50 initiatieven worden op dit moment verder uitgewerkt tot een ondernemingsplan. Er zijn workshops en bijeenkomsten op het gebied van marketing, regelgeving en financiën. De laatste bijeenkomst van het project is altijd voor ondernemers, gemeentebestuurders en ambtenaren samen. Als het ondernemingsplan gereed is, is de starter klaar voor een afspraak bij zijn gemeente. Voor de bemiddeling ter plekke krijgt hij ondersteuning van een expert vanuit het project.

Knowhow Uniek aan dit project is dat nauw met de gemeenten wordt samengewerkt zodat (aspirant)ondernemers direct de haalbaarheid van hun idee zien. Ambtenaren zelf krijgen ook een workshop, om te bevorderen dat ze niet alleen obstakels zien, maar juist ook kansen. Voor de specifieke kennis en deskundigheid is ook gezorgd: NORT Gelderland biedt toeristische knowhow voor de ondernemer, het Regionaal Bureau voor Toerisme weet alles van marketing en arrangementen en de Kamer van Koophandel Midden Nederland is deskundig op gebied van ondernemen, geld, verzekeren en regelgeving. De elf gemeenten in Rivierenland, de provincie Gelderland en de Rabobank financieren het project, voor de deelnemers is er een lage eigen bijdrage: ¤ 130.

Raadpleging Het project 'Mijn idee, een goed idee' is een van de vele regionale initiatieven van de Kamer van Koophandel met landelijke potentie. De Kamer van Koophandel zet zich in om via een breed scala aan activiteiten de lokale en regionale economie te stimuleren voor alle ondernemers. Om hierin de juiste prioriteiten te stellen vragen zij ondernemers, onder meer via hun website www.kvk.nl/raadpleging om aan te geven welke van thema's voor het lokale bedrijfsleven van belang zijn. Hiermee kan de Kamer van Koophandel vervolgens richting geven aan haar inzet in de regio in 2009.