Marcus Specht benoemd tot hoogleraar Advanced Learning Technologies

27/05/2008 09:34

Open Universiteit Nederland

Het College van bestuur van de Open Universiteit Nederland heeft dr. Marcus Specht benoemd tot hoogleraar Advanced Learning Technologies bij het Onderwijstechnologisch expertisecentrum OTEC. De aanstelling gaat in op 1 juni 2008.

Marcus Specht gaat nieuwe modellen ontwerpen om media en content te ontwikkelen die mobiel en contextueel leren ondersteunen. Contextueel leren houdt in dat mensen de informatie en het onderwijs ontvangen die ze op dat moment en op die plaats nodig hebben. Omdat mensen steeds mobieler zijn, verandert die plaats voortdurend. De leermiddelen moeten die mobiele mens volgen terwijl de onderwijsinhoud zich aanpast aan de context. Bovendien moeten lerende mensen zelf informatie toe kunnen toevoegen.

Over Marcus Specht

Marcus Specht (Lindenberg im Allgäu, 1967) studeerde psychologie aan de Universiteit van Trier en promoveerde daar in 1998 op een onderzoek naar 'Adaptive Methods for Learning'. Van 1998 tot 2001 werkte hij als onderzoeker bij het GMD German National Research Center on Information Technology. Hij hield zich daar vooral bezig met 'human computer interaction' en mobiele informatietechnologie. Vanaf 2001 was hij afdelingshoofd 'mobiele kennis' bij het Fraunhofer Institute for Applied Information Technology (FIT). Hij was in 2001 medeoprichter van het Bureau42, een bureau dat producten en diensten levert op het gebied van competentiemanagement, e-learning en informatieverschaffing. Dit bureau werd uitgeroepen tot de beste multimedia starter in 2001. In de periode 2002 tot 2005 coördineerde hij onder andere het Europese RAFT (Remote Access for Field Trips) project over mobiel leren en over mobiele ondersteuning tijdens veldonderzoek.

Sinds 2005 is hij verbonden aan het Onderwijstechnologisch expertisecentrum van de Open Universiteit. Hij werkt aan het TENCompetence project voor levenslange competentieontwikkeling, het Prolearn Network of Excellence en het MACE-project voor de integratie van architectuur-databanken. Daarnaast werkt hij aan nationale en internationale onderzoeksprojecten over leren, kennismanagement en gecontextualiseerde informatiediensten.





http://www.ou.nl