Grote verschillen in waardering spaarrekeningen

27/05/2008 09:50

Independer

De waardering van consumenten voor spaarrekeningen loopt behoorlijk uiteen. Nationale Nederlanden scoort met een 5,2 gemiddeld het laagst in de laatste update van de Independer Consumenten Monitor. ASN Bank heeft gemiddeld een 8,0 en behaalt hiermee de hoogste klantenwaardering.

Uit de laatste update van de Independer Consumenten Monitor blijkt dat er grote verschillen zijn in de waardering van banken. De drie banken met de hoogste gemiddelde score zijn:


1. ASN Bank 8,0


2. Argenta 7,7


3. Amsterdam Trade Bank 7,6

De gemiddelde waardering is een 6,7. De drie banken die onderaan de lijst staan, zijn Nationale Nederlanden (5,2), Levob (5,3) en Kocbank (5,5).

Het verschil tussen de hoogste en de laagste score is bij het aspect 'Klaarstaan voor de klanten' het grootst. Ook hier heeft ASN Bank de hoogste waardering, namelijk een 7,9. Kocbank en Levob komen bij dit aspect het laagst uit de bus; beide banken kregen een magere 4,5 van de spaarders.

Hoewel Kocbank en Levob het laagst scoren op het aspect 'Klaarstaan voor de klanten', krijgen zij voor het aspect 'Value For Money' (de kwaliteit ten opzichte van de bankkosten) een aanzienlijk hogere waardering van de consument. Beide banken hebben hier een waardering van een 6,6. ABN AMRO brengt het er hier met een 5,7 minder goed vanaf. De topper op dit onderdeel is wederom de ASN Bank. Zij hadden een waardering van 8,2.

Bezoekers die een vergelijking maken van spaarrekeningen op Independer.nl hebben de bank waar hun huidige spaarrekening loopt, beoordeeld op de volgende aspecten: klaarstaan voor klanten, snelheid van dienstverlening, beloften nakomen en 'Value For Money' (kwaliteit ten opzichte van de bankkosten).

Dit onderzoek is in de periode 20 mei 2007 t/m 19 mei 2008 uitgevoerd door Independer.nl. In totaal hebben ruim 25.000 bezoekers bovenstaande vragen beantwoord.





http://www.independer.nl