Stadsdeel Amsterdam Centrum


Inspraak nieuwe regels gevelreclame

27 mei 2008

Het beschermd stadsgezicht van het centrum wordt op sommige plekken aangetast door te veel of te overdadige reclame die door ondernemers aan de gevels is bevestigd. Stadsdeel Centrum wil deze ongewenste vormen van gevelreclame aanpakken en heeft hiervoor de conceptbeleidsregels Gevelreclame, voorheen bekend als Reclamerichtlijnen, opgesteld. Deze zijn nu vrijgegeven voor inspraak. Om tot de nieuwe afspraken te komen is constructief overlegd met de ondernemersverenigingen en andere belanghebbenden. Het dagelijks bestuur is al een aantal jaren bezig om ongewenste vormen van gevelreclame te beperken zodat het beschermde stadsgezicht beter tot zijn recht komt. Daartoe is een nieuwe overgangsbepaling gemaakt. Daarnaast wordt een aantal reclamerichtlijnen aangepast.

Drie jaar
Binnen drie jaar na inwerkingtreding van de nieuwe beleidsregels moet gevelreclame aan die regels voldoen. Er bestaat een mogelijkheid voor ondernemers om voor vervanging subsidie aan te vragen. Het aantal toegestane reclame-aanduidingen wordt per vestiging beperkt tot één uithangbord en één aanduiding in losse letters plat op de gevel.

Inspraak
Van 27 mei tot en met 7 juli 2008 liggen de regels ter inzage en kan iedereen zienswijzen indienen bij het stadsdeel. Na verwerking van de inspraakreacties worden de nieuwe regels op 9 oktober 2008 besproken in de commissie Bouwen, Wonen en Stedelijke Ontwikkeling. Behandeling door de deelraad staat gepland voor 30 oktober 2008.

Meer informatie
Publicaties > Beleidsnota's (bij "Bouwen en Wonen") Kennisgevingen > Conceptbeleidsregels gevelreclame