VVD moet telewerken promoten

27/05/2008 11:48

Telegraaf Media Nederland

Als het aan autorijdend Nederland ligt dan worden de wegen verbreed en gaan we vaker telewerken om de files te verminderen. Dat blijkt uit een representatief onderzoek onder de Nederlandse autorijders, welke geïnitieerd is door Autovisie. In de maanden februari, maart en april zijn 1.129 autobezitters ondervraagd over ondermeer hun gedrag in de file en is gevraagd naar de oplossingen die de files moeten terugdringen.

Mannen staan vaker in de file dan vrouwen

De belangrijkste weggebruiker is de man (71% van de mannen rijdt 5 dagen of meer per week t.o.v. 56% bij de vrouwen) en bovendien rijdt driekwart van de mannen meer dan 15.000 km per jaar t.o.v. nog geen derde bij de vrouwen. Een op de drie mannen blijkt ook nog eens een zakelijke rijder te zijn en zit dus nog frequenter in de auto en maakt bovendien meer kilometers. Zij staan dan ook het vaakst in de file: meer dan de helft (52%) staat meer dan 3 dagen per week in de file.

Meer dan een kwart van de ondervraagde mannelijke zakelijke rijder is bereid meer te gaan betalen, als de overheid er maar meer aan gaat doen. Zowel de niet zakelijke als de zakelijke autorijdende mannen vinden dat allereerst de bestaande wegen verbreed moeten worden, dan pas nieuwe wegen moeten worden aangelegd en daarna staat telewerken hoog genoteerd als dé oplossing tegen de files. Bij vrouwen staat deze laatste optie zelfs op de eerste plaats, samen met de meer praktische oplossing van het meer gebruiken van de vluchtstroken.

Voor de invoering van de kilometerheffing moet nog wel wat gebeuren, voordat de Nederlandse autorijders hier volmondig ja tegen zullen zeggen. Slechts een op de tien autorijders is van harte bereid hiervoor te betalen. Ruim eenderde is weliswaar bereid hiervoor te betalen, maar niet van harte.

De politiek heeft de sleutel in handen

Tot slot vindt de autorijder dat de politiek verantwoordelijk is voor de filebestrijding en maar liefst tweederde van de mannen en driekwart van de zakelijke autorijders (mannen) hebben het meeste vertrouwen in de VVD als het gaat om de bestrijding van files. Vrouwen realiseren zich eveneens dat de VVD de belangrijkste partij is als het gaat om filebestrijding, maar zij denken dat daarna Groen Links hun het meeste zal helpen bij de bestrijding van de files.

De RAI en de Partij voor de Filerijders hebben mede hun input gegeven aan dit door Autovisie geïnitieerde onderzoek. Dit onderzoek is via een webmodule online uitgevoerd. Respondenten zijn geworven middels banners via een groot aantal websites. Autovisie, een uitgave van De Telegraaf Tijdschriften Groep, is het toonaangevende automagazine voor de echte autoliefhebber.

Over De Telegraaf Tijdschriften Groep:

De Telegraaf Tijdschriften Groep (TTG) is onderdeel van Telegraaf Media Nederland. TTG is een multimediale uitgeverij met in haar portfolio de tijdschriften Privé, VROUW, CosmoGirl!, JAN, Hitkrant, Elegance, Autovisie, FHM, Residence en MotoPlus en de succesvolle online community Habbo Hotel.

Over Telegraaf Media Nederland

Telegraaf Media Nederland is onderdeel van TMG (Telegraaf Media Groep) en omvat de Nederlandse activiteiten van TMG: Uitgeversmaatschappij De Telegraaf, HDC Media, Holland Combinatie, Basismedia, Telegraaf Tijdschriften Groep, Pilarczyk Media Groep, Telegraaf Productiehuis en Librium TV. In totaal exploiteert Telegraaf Media Nederland meer dan honderd printtitels, even zoveel websites, diverse 'out of home TV'netwerken en een aantal videoproductiehuizen. Dat maakt Telegraaf Media Nederland het eerste complete mediahuis van Nederland, met verschillende mediamerken en - platformen, die onmisbaar zijn voor consument en adverteerder.






Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie (