PvdA Rotterdam


Pedagogiek blijft zorgenkindje moskeeën

Di 27 Mei 2008

PvdA-raadslid Peggy Wijntuin is verbijsterd over het feit dat twee jaar na de publicatie van een kostbaar onderzoek naar de pedagogiek in drie Rotterdamse moskeeën, weinig tot niets met de aanbevelingen is gedaan.

Het gerenommeerde Verwey-Jonker Instituut onderzocht, in samenwerking met FORUM, de lesactiviteiten voor kinderen in de Othman moskee, de Al Wahda moskee en de Aya Sofya moskee. Aanleiding was een aantal incidenten in de Othman moskee waarbij kinderen door hun leerkrachten werden geslagen. Maandenlang vertoefden de onderzoekers zon drie dagen per week op de vloeren van deze moskeeën.

Dit resulteerde uiteindelijk in drie aanbevelingen:


- versterking van samenwerking in de wijk,


- deskundigheidsbevordering van leerkrachten en


- verbetering van lesmaterialen.

De aanbevelingen van dit onderzoek zijn door het college in maart 2007 omgezet in concrete acties.

De PvdA bracht de afgelopen weken werkbezoeken aan de drie betrokken moskeeën. Wijntuin: Ik heb daar in alle open- en eerlijkheid met de vertegenwoordigers gesproken. Na het horen van hun verhalen ben ik tot de trieste conclusie gekomen dat er eigenlijk weinig tot niets gebeurd is. Ondanks de goede wil van de moskeeën zelf.

Slechts één moskee, de Al Wahda, lijkt enig profijt te hebben gehad van het onderzoek. St. de Meeuw heeft daar een aantal bijeenkomsten belegd. Hoe is dat toch mogelijk, vraagt Wijntuin zich af. Het SPIOR krijgt hier toch al subsidie voor, waarom dan een andere stichting inhuren?

Een andere aanbeveling was het inzetten van lesmateriaal dat een binding heeft met de Rotterdamse (lees: Nederlandse) samenleving. Nieuw lesmateriaal is er echter nog steeds niet. Het oude, dus huidige materiaal komt rechtstreeks uit het Midden-Oosten, zegt Wijntuin. Dat sluit niet aan op de Nederlandse leefwereld van de kinderen. Ik vind dat een onwenselijke situatie.

Redenen genoeg voor Wijntuin om een aantal vragen aan het stadsbestuur te stellen.
Bijlagen: doc 20080527 pw pedagogiek in rotterdamse moskeeën.doc