Ministerie van Verkeer en Waterstaat


·

Inspectie Verkeer en Waterstaat
Railion Nederland N.V. Ondernemingsraad t.a.v. dhr. A. de Klerk Datum
Moreelsepark 1 9 mei 200S
3511 EP Utrecht Contactpersoon

Doorkiesnummer
Bijlage(n)
Onderwerp Uw kenmerk Verantwoordelijkheid rond overwegen
Ons kenmerk VENWIIVW-200S/6079 Geachte heer De Klerk,
In uw brief van 14 maart 2008 informeert u de minister van Verkeer en Waterstaat over enkele door u gesignaleerde onveilige situaties op overwegen. De brief is in kopie aan enkele andere instanties gestuurd, waaronder de vaste commissie Verkeer en Waterstaat van de Tweede kamer. Deze commissie heeft aangegeven op de hoogte te willen worden gesteld van het antwoord op uw brief. De minister heeft mij gevraagd uw brief in behandeling te nemen. Naar aanleiding van uw brief heb ik u uitgenodigd voor een toelichtend gesprek, dat op 6 mei 2008 heeft plaatsgevonden. Bij dit gesprek waren namens Railion de heer Koning en u aanwezig en namens de Inspectie Verkeer en Waterstaat de heren Hendrikse. Götz en ondergetekende. In dit gesprek heeft u enkele voorbeelden toegelicht, wat de problematiek voor mij heeft verduidelijkt. Het betreft overwegen in de "haarvaten" van het spoorwegnet zoals spooraansluitingen, stamlijnen en raccordementen, waar voornamelijk rangeerbewegingen plaatsvinden. Kenmerkend voor deze spoorlijnen is dat de beheersverantwoordelijkheid vaak gedeeld is en in sommige gevallen onduidelijk is, wat in uw opinie leidt tot onvoldoende daadkracht in de aanpak van onveilige situaties. We hebben tijdens het gesprek de afspraak gemaakt dat u een overzicht zal leveren van de overwegsituaties die het betreft. Ook zal u voor de overwegen waarover u eerder contact heeft gehad met de beheerder, de betreffende dossiers aanleveren. De Inspectie zal vervolgens op basis van deze informatie en eventuele eigen inspecties een veiligheidsbeoordeling uitvoeren. Aan de hand van deze beoordeling zal de Inspectie bezien welke nadere acties nodig zijn.
---
OOFDINSPECTEUR TOEZICHTEENHEID RAIL ~
---
ril
---
~ -
---

---

---
hl
---

---
~ --
---
8l - S!!!.
---
co -
---

---