Gemeente Bronckhorst
---


B en w evalueren subsidiebeleid en komen met enkele voorstellen

Raad bespreekt plannen op 26 juni 2008

Per 1 januari 2007 heeft de gemeente haar subsidiebeleid geharmoniseerd. 2007 was vervolgens een overgangsjaar waarin organisaties/verenigingen die subsidie kregen in 2006, een subsidie van dezelfde hoogte in 2007 kregen. Daarnaast was er een overgangsregeling voor organisaties/verenigingen die op basis van het nieuwe beleid in aanmerking zouden komen voor subsidie. Op de subsidieaanvragen 2008 is het nieuwe beleid nu officieel toegepast.

Gevolgen subsidiebeleid
Het doel van het nieuwe subsidiebeleid is vergelijkbare organisaties/verenigingen zoveel mogelijk op gelijke wijze te subsidiëren, waardoor gelijkheid, duidelijkheid en transparantie ontstaat. Sommige organisaties/verenigingen hebben hierdoor in 2008 meer subsidie ontvangen dan in 2007 en eerder. Anderen hebben juist minder subsidie ontvangen dan ze gewend waren. Voor enkele organisaties/verenigingen geldt dat er geen recht op subsidie meer bestaat, terwijl anderen in tegenstelling tot voorheen wel in aanmerking komen voor subsidie. Dergelijke ontwikkelingen zijn bij het harmoniseren van subsidiebeleid onvermijdelijk.

Evaluatie
Om een goed beeld te krijgen van de gevolgen die het nieuwe subsidiebeleid heeft gehad voor organisaties/verenigingen, evalueert de gemeente haar subsidiebeleid in de komende periode. Dit gebeurt in twee fasen. De eerste fase bestaat uit een financiële evaluatie. De tweede fase omvat een meer inhoudelijke evaluatie. De eerste fase is in volle gang. Hiervoor is een inventarisatie gemaakt van organisaties/verenigingen die als gevolg van het nieuwe subsidiebeleid in 2008 behoorlijk minder subsidie hebben ontvangen dan in 2007 en eerder. Met hen is gesproken over de gevolgen van die daling. Ook hebben zij een enquête ingevuld.

Maatregelen
Naar aanleiding van de uitkomsten van deze eerste evaluatie doen b en w enkele voorstellen. Zo willen zij tot 2010 een aanvullende overgangsregeling instellen. In de evaluatie gaven organisaties/verenigingen aan wat meer tijd nodig te hebben om de gedaalde subsidie-inkomsten op andere wijze op te vangen. De nieuwe overgangsregeling is bedoeld voor organisaties/verenigingen die door het nieuwe subsidiebeleid minder subsidie-inkomsten hebben dan voorheen. Om het inkomstenverlies op te vangen, krijgen zij in 2008 70% van het verschil tussen het nieuwe en oude subsidiebedrag uitbetaald, in 2009 2/3 van die 70% en in 2010 nog 1/3 van daarvan. B en w willen het totaal van deze bedragen in een keer uitbetalen in 2008. De geraamde kosten voor deze overgangsregeling bedragen 50.000 euro. Daarnaast stellen b en w voor om een zogenaamd calamiteitenfonds in te stellen met een totaalbudget van 15.000 euro tot 2010. Hiermee willen zij verenigingen/organisaties van wie het voortbestaan in gevaar komt door de vermindering van hun subsidie, voor een van tevoren vastgestelde periode financieel ondersteunen. Organisaties/verenigingen moeten uiteindelijk echter wel op eigen benen kunnen staan en zelf de benodigde financiële inspanningen verrichten. Verder willen b en w voor verenigingen en organisaties een elektronisch loket via de website van de gemeente inrichten (systeem Open4Community). Hier kunnen zij alle mogelijke geldstromen raadplegen (subsidies, fondsen etc.), die op ieder beleidsterrein beschikbaar zijn via gemeente, provincie, rijk en Europa. Verenigingen en organisaties krijgen met dit uitgebreide systeem meer inzicht in (nieuwe) financiële mogelijkheden.

Het geharmoniseerde subsidiebeleid is vanzelfsprekend niet bedoeld om organisaties/verenigingen in de problemen te brengen. De gemeente vindt de activiteiten van bijvoorbeeld sport-, culturele en welzijnsorganisaties/verenigingen juist essentieel voor de Bronckhorster samenleving. Een gelijke behandeling van gelijksoortige organisaties/verenigingen blijft echter voorop staan. De gemeenteraad beslist op 26 juni a.s. over de voorstellen van b en w.

Hengelo (Gld), 27 mei 2008

Voor meer informatie over dit bericht kunt u contact opnemen met Margreet Arends, afdeling communicatie, tel. (0575) 75 04 70.


---- --