Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Leidschendam, 27 mei 2008

Heffing op folders spekt schatkist
Folders van winkeliers worden gelezen als een krant en 100% gerecycled

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is tegen een nieuwe heffing op de reclamefolders van winkelbedrijven. Als het zo door gaat wordt het milieu een melkkoe voor de overheid.
Reclamefolders zijn een vast onderdeel van het reclamebeleid van winkels. Folders worden goed gelezen en worden als oud papier vrijwel 100% gerecycled.

Consumenten zijn zeer tevreden over de folders van de winkeliers. Bovendien hebben kritische consumenten de keuze om de folders niet te ontvangen door het aanbrengen van een ja / nee sticker op de brievenbus. Naast papieren folders werken steeds meer winkelbedrijven met digitale folders die op verzoek per e-mail worden verstuurd. De Nederlandse consument vindt het echter fijn om op de bank de folders rustig door te bladeren.

Veel winkeliers gebruiken de folder niet alleen om te communiceren over acties, maar ook om belangrijke boodschappen over te brengen, zoals het kiezen voor biologisch voedsel en het vragen van aandacht voor veilig klussen.
De RND vindt het jammer dat het milieu keer op keer wordt gezien als melkkoe voor de overheid door allerlei nieuwe heffingen in te stellen.

Volgens de RND kost een heffing van 1 - 2 eurocent per folder de Nederlandse samenleving jaarlijks 50 ­ 100 miljoen euro door kostprijseffecten en BTW. Dit zonder dat het een milieueffect heeft omdat de folder al wordt gerecycled. Bovendien wordt er geen reclamefolder minder om verspreid.

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is een overkoepelende werkgeversorganisatie. De bij de RND - via de 13 brancheverenigingen - aangesloten detailhandelsondernemingen vertegenwoordigen ruim 20.000 vestigingen, 300.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van 40 miljard euro. De RND behartigt de gemeenschappelijke economische en sociale belangen van zijn leden.