Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Den Haag, 27 mei 2008

JONGEREN HEBBEN HONGER NAAR WIJNKENNIS

Thérèse Boer ontvangt eerste exemplaar boek 'Ik verkoop wijn in de horeca'

DEN HAAG Jong volwassenen tussen de 25 en 34 jaar zijn bereid veel meer geld uit te geven aan kwaliteitswijnen als ze daar in een restaurant beter over worden geïnformeerd.

Tot deze conclusie komt Trendbox naar aanleiding van een onderzoek onder 500 gasten die regelmatig wijn drinken in restaurants en café's. Dit onderzoek is gehouden in opdracht van Oud Reuchlin & Boelen, een van de grootste importeurs van kwaliteitswijnen in Nederland.

De resultaten van het onderzoek waren aanleiding om het boek 'Ik verkoop wijn in de horeca' uit te brengen. Vandaag werd het eerste exemplaar van dit boek overhandigd aan maître-sommelier Thérèse Boer van driesterrenrestaurant De Librije in Zwolle en president van het Gastvrijheidsgilde.

Uit het Trendbox-onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de consumenten graag advies wil over wijn die bij het eten past. Van de ondervraagden die meer en of duurdere wijn zou bestellen als er meer informatie wordt gegeven, geeft een derde deel van de respondenten aan tussen de 10 en 15 euro per fles méér te willen betalen. Voor een goed glas wijn in de horeca wil 55 procent maximaal 4 euro per glas betalen, een derde is bereid tussen de 4 en 6 euro per glas neer te leggen.

,,Deze resultaten bevestigen de trend dat er in de horeca behoefte is om naast de standaard huiswijn nog een andere, betere huiswijn aan te bieden", zegt Rudolf Bijleveld, algemeen directeur van wijnimporteur Oud Reuchlin & Boelen. Naar aanleiding van het 275-jarig bestaan van dit bedrijf dit jaar, is in samenwerking met het Wijninstituut is het boek 'Ik verkoop wijn' uitgebracht. Daarnaast is er ook de 'Weet van Wijn Horeca Verkooptraining' ontwikkeld om de wijnkennis van medewerkers in de horeca te vergroten.

Het boek en de verkooptraining geven op een heldere en speelse manier inzicht in wijn- en spijscombinaties, gastheerschap, communicatie en verkoop en wijnkennis. André Sauerbier, directeur van het Wijninstituut: ,,Wij willen hiermee bereiken dat een medewerker in de horeca met nog meer plezier zijn werk doet, waardoor er een meerwaarde ontstaat voor zowel de gast als de ondernemer."

Het boek 'Ik verkoop wijn in de horeca', is geschreven door Magda van der Rijst & Noële Ruitenberg (auteursduo Ruit & Rijst) en kost ¤8,95 exclusief verzendkosten. Het boek is te bestellen via www.weetvanwijn.nl/boek.

NOOT VOOR DE REDACTIE,